چکیده:
زمینه و هدف : ویژگی پویا و متغیر بودن تهدید نرم و نفوذ نامحسوس آن بـر افکـار، موجـب مـیشـود چنـین پدیده هایی با تاخیر، دریافت و باور شوند و اگر نوعی غفلت یا اراده ای برای استفاده های ابزاری از کنش گران و ابزار آن برای نیل به اهداف جناحی و سیاسی هم در داخـل وجـود داشـته باشـد، ایـن پیچیـدگی را مضـاعف و شناخت برای مقابله با آن را مشکل تر میسازد. پلیس با شناخت دقیق مولفه های فرهنگی تهدید نرم مـیتوانـد از ابزارها و شیوه های مناسب تری برای پیشگیری یا مقابله با آن و در نتیجه کاهش اثر تهدید نرم بهره گیری کند.
روش : این پژوهش ، دارای دو مرحله است ، مرحله اول به روش کیفی و از نوع تحلیل گفتمان است . بـه منظـور مطالعه فضای گفتمانی موجود درباره مولفه های فرهنگی تهدید نرم با رویکرد انتظامی از روش اسنادی استفاده شـد. بنــابراین هرگونـه نوشــته دربـاره موضــوع پــژوهش ، ماننـد مصــاحبه هـای منتشــره دربـاره تهدیــد نــرم در خبرگزاری های داخلی ، مقاله های علمی و خبری انتشاریافته در فضای مجـازی و نشـریه هـای رسـمی کشـور بـه عنوان منبع داده جمع آوری شد. در مرحله دوم برای تعیین اولویت مولفه ها و شاخص های تهدید نرم با رویکـرد انتظامی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل معاونان ، مدیران کل و کارشناسان معاونت عملیات ، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی و معاونت اجتماعی نیـروی انتظـامی بودنـد و حجـم نمونـه بـا استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. روایی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ ٠/٨٣١ به دست آمد.
یافته ها: از جمله یافته های پژوهش ، شناسایی و اولویت بندی مولفه های فرهنگی تهدید نرم بـا دیـدگاه انتظـامی شامل مشروعیت ، مشارکت ملی ، هویت سازی ، ارزش های اساسی ، هنجارهای عمومی ، الگوهای مرجع ، عـدالت اجتماعی ، الگوهای تقاضا، تولید اطلاعات و... است .
نتایج : کاهش حضور مردم در حوزه های تصمیم گیری ، کاهش اعتماد عمومی ، بروز بحـران سیاسـی ، شـکاف و بروز اختلال در عوامل یکپارچه ساز اجتماعی و روابط برخاسته از آن ، هنجارشکنی و بی تـوجهی بـه هنجارهـای عمومی از جمله مهم ترین تهدیدهای نرم بعد فرهنگی هستند که از دیدگاه انتظامی ، گسترش آنها موجب کاهش نظم و امنیت خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
کرمی و شهلایی (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان «راهبردهای مقابله با تهدیـد نـرم دشـمن در حوزه اجتماعی و فرهنگی» عنوان کرده اند که تهدیدهای نرم دشـمن در حـوزه اجتمـاعی- فرهنگی درصدد کاهش احساس تعلق مردم به نظام ، کم اثر کردن مولفه هـای دینـی و ملـی تشکیل دهنده هویت ملی، برجسته کردن مسـائل قـومی، نـژادی و مـذهبی، کـاهش اعتمـاد مردم به نظام ، ایجاد شکاف نسلی، بزرگ نمایی و تبعیض بین قومیت ها و مذاهب اسـت .
کرمی و شهلایی (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان «راهبردهای مقابله با تهدیـد نـرم دشـمن در حوزه اجتماعی و فرهنگی» عنوان کرده اند که تهدیدهای نرم دشـمن در حـوزه اجتمـاعی- فرهنگی درصدد کاهش احساس تعلق مردم به نظام ، کم اثر کردن مولفه هـای دینـی و ملـی تشکیل دهنده هویت ملی، برجسته کردن مسـائل قـومی، نـژادی و مـذهبی، کـاهش اعتمـاد مردم به نظام ، ایجاد شکاف نسلی، بزرگ نمایی و تبعیض بین قومیت ها و مذاهب اسـت .
بـا توجـه بـه شـرح یادشـده و ماموریت پلیس در نظم بخشی جامعه ، میتوان تهدید نرم را چنین تعریف کرد «تهدید نـرم ، تلاش عمدی و برنامه ریزی شده یک دولت به منظور ایجاد یا بهره گیـری از نارضـایتیهـای داخلی و چالش های اجتماعی کشور حریف برای دستیابی به اهداف و منـافع مـورد رقابـت است (حسینی، ١٣٨٩، ص ٤١).
بـا توجـه بـه شـرح یادشـده و ماموریت پلیس در نظم بخشی جامعه ، میتوان تهدید نرم را چنین تعریف کرد «تهدید نـرم ، تلاش عمدی و برنامه ریزی شده یک دولت به منظور ایجاد یا بهره گیـری از نارضـایتیهـای داخلی و چالش های اجتماعی کشور حریف برای دستیابی به اهداف و منـافع مـورد رقابـت است (حسینی، ١٣٨٩، ص ٤١).