چکیده:
مدیریت سود در شرایط عدم اطمینان محیطی چالشی بزرگ برای سرمایه گزاران ایجاد کرده است. از این
رو در این تحقیق به بررسی تاثیر عدماطمینان محیطی بر رابطهی بین مدیریت سود و عدمتقارن اطلاعاتی
پرداخته شده است. مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری حاصل از تخمین مدل معرفی شده
توسط کوتاری، لئون و وازلی ( ٢٠٠٥ ) سنجیده شده است. عدماطمینان محیطی از طریق ضریب تغییرات
میزان فروش شش سال اخیر برای هر شرکت محاسبه شد. دادههای تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک از نمونه ای شامل ٨٢ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای دورهی زمانی 1388-1392 انتخاب و به روش دادههای ترکیبی و مدل اثرات تصادفی با استفاده ازنرم افزار ExcelEviews و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتهاند. با عنایت به اینکه سطح خطای. 0 5 0برای تحقیق لحاظ شد نتایج تحقیق نشان داد مدیریت سود در شرکتهای مورد مطالعه با عدمتقارن اطلاعاتی به سبب مقدار1.3889 برای آماریTارتباط مثبت ولی غیرمعناداری دارد. همچنین، اثبات گردید که در یک محیط با
عدم اطمینان بالا، ارتباط مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی معنادار می باشد. به بیان دیگر، با افزایش
عدم اطمینان محیطی، مدیریت با اعمال بیشتر مدیریت سود عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش می دهد.
خلاصه ماشینی:
داده هاي تحقيق با استفاده از روش نمونه گيري سيستماتيک از نمونه اي شامل ٨٢ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، براي دوره ي زماني ١٣٨٨-١٣٩٢ انتخاب و به روش داده هاي ترکيبي و مدل اثرات تصادفي با استفاده ازنرم افزار Excel و Eviews مورد تجزيه وتحليل قرار گرفته اند.
کارمير، هول و ليداکس (٢٠١٣، ص ٢٨) در تحقيق خود به اين نتيجه رسيدند که پيچيدگي و عدم اطمينان محيطي منجر به تضعيف ارتباط بين مديريت سود (اقلام تعهدي اختياري ) و عدم تقارن اطلاعاتي مي شود.
بنابراين ، با توجه به مطالب بيان شده هدف از انجام اين پژوهش بررسي تاثيـر عدم اطمينان محيطي بر ارتباط بين مديريت سود و عدم تقارن اطلاعاتي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
اهميت تحقيق در ايـن است کـه بـه صورت تجـربي بـه تحليلگـران مالي، سـرمايـه گذاران و سايـر استفاده کنندگان اطلاعات حسابداري نشان داده شود که مديريت سود در حسابداري ميتواند بر عدم تقارن اطلاعاتي اثرگذار باشد و همچنين شاخص عدم اطمينان محيطي مي توانند در اين رابطه ، نقش داشته باشند.
اين مقادير نشان ميدهد که با اضافه شدن متغير عدم اطمينان محيطي (ضريب تغييرات فروش ) به مدل ، ارتباط بين مديريت سود و عدم تقارن اطلاعاتي معنادار است .
بحث و پيشنهادات براي کارهاي آتي نتايج حاصل از آزمون فرضيه ي اول تحقيق نشان داد که مديريت سود در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با عدم تقارن اطلاعاتي رابطه ي مثبت ولي غير معناداري دارد.