چکیده:
این مقاله با هدف مقایسه تاثیر روش فعال و غیر فعال در یادگیری دانش آموزان نوشته شده و در این
مقاله از روش کتاب خانه ای استفاده شده و با توجه به تحقیقی که انجام شد و نتیجه ای در بر دارد این
است که دانش آموزان به شیوههای مختلفی مطالب درسی را یاد میگیرند. روش های آموزش و
تدریس نیز متنوع است. یادگیری دانش آموزان در کلاس درس، در کنار عوامل دیگر، به تطابق بین
سبک یادگیری ترجیحی دانش آموزان وسبک آموزش معلم بستگی دارد. در روش سنتی آموزش
مدرسه ای بیش تر وقت کلاس به سخنرانی معلم و نگاه کردن و گوش دادن دانش آموزان می گذرد.
دانش آموزان به تنهایی تکالیف را انجام میدهند و به کار گروهی تشویق نمیشوند. در مقابل، در
روشهای دانش آموز محور تمرکز فعالیت ها از آموزشگر به فرا گیر منتقل می شود. به بیان دیگر، در
این روش ها مسئولیت ساماندهی آنچه باید فراگرفته شود به خود دانش آموز واگذار میشود مهم ترین
این روش ها عبارت اند از: یادگیری فعال، که در آن دانش آموزان به طور موثر درگیر آنجه می آموزند
می شوند، به سوالات پاسخ می دهند، خود سوالاتی را طرح میکنند، وارد بحث میشوند و مطالب را
توضیح می دهند .در روش کاوشگری ذهن دانش آموزان به ابداع قوانین و تئوریهای نوین ترغیب می
شود. در روش بدیعه پردازی در دانش آموزان همبستگی گروهی، عزت نفس وتوان حل مسئله آنها
افزایش می یابددر روش مبتنی بر ایفای نقش فرایندی است که می طلبد شماری ای از دانش آموران را
برای اجرای نقش ها فرا خواند .و دانش آوزان را باید لحظه به لحظه همراهی کنیم.
خلاصه ماشینی:
نظري بر مقايسه شيوه هاي تدريس نوين (فعال ) و شيوه هاي تدريس سنتي (غيرفعال ) / ٥٥ معلم بايد روش دانستن را به دانش آموز بياموزد نه اينکه صرفا به انتقال فرمولها و معلومات اکتفا کند معلم بايد دانش آموز را کمک کند تا خود تجربه کند و از طريق تجارب خود مطالب را فراگيرند، لذا توجه به کيفيت و شيوه تدريس معلمان بايد امر بسيار ضروري و جدي تلقي شود و برنامه ريزان و مسئولان موظفند که فرصت هاي لازم براي آشنائي هر چه بيشتر معلمان با روشها و الگوهاي جديد و خلاق تدريس را فراهم نموده ، و شرايط و امکانات را براي اجراي موفقيت آميز اين روشها آماده نمايند.
از بررسي مجموعه تعاريف ارائه شده در زمينه تدريس ميتوان نتيجه گرفت که تدريس يک فعاليت است ، اما نه هر نوع فعاليتي، بلکه فعاليتي که آگاهانه و براساس هدف خاصي انجام ميگيرد، فعاليتي که برپايه وضع شناختي شاگردان انجام ميپذيرد و موجب تغيير آنان ميشود، اگرچه هنوز هستند کساني که براساس الگوها و روش هاي سنتي، تدريس را تنها به تلاش و فعاليت معلم در کلاس درس اطلاق ميکنند (ريورز ١٩٨١) ٥٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و سه ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * تعريف روش روش در مقاسل واژه لاتيني متد به کار رفته است واژه متد در فرهنگ فارسي معين و فرهنگ انگليسي به فارسي آريان پور به روش شيوه راه طريق طرز و اسلوب معني شده است .