چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه میزان خلاقیت، عملکرد و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر
دوره ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با دانش آموزان نرمال منطقه یک آموزش و پرورش لواسانات تهران بود. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها «توصیفی» از نظرنوع«علی مقایسه» و از نظر هدف «کاربردی» بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره ابتدایی منظقه یک تهران است که دانش آموزان دختر دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با دانش آموزان نرمال مقایسه شده اند. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده و غیر تصادفی در دسترس بود. با توجه به عامل محدودیت دردسترسی، تعداد نمونه ٢٤٠ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه های خلاقیت سلطانی ( ١٣٩٠ )، عملکرد تحصیلی فام و تیلور ( ١٩٩٩ ) و پیشرفت تحصیلی بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 0/86و0/72 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS انجام شده است. در بخش توصیفی اطلاعات کمی جمع آوری شده از طریق پرسشنامه های تحقیق به صورت جداول فراوانی، نمودارها و شاخص های آماری خلاصه گردیده است و در بخش استنباطی پس از بررسی متغییرهای تحقیق بوسیله آزمون کالموگروف- اسمیرنوف از آزمون پارامتریک مناسبی مانند آزمون تی دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خلاقیت دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با دانش آموزان نرمال تفاوت دارد. میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با دانش آموزان نرمال تفاوت دارد. میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با دانش آموزان نرمال تفاوت دارد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده هدف از انجام اين پژوهش مقايسه ميزان خلاقيت ، عملکرد و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر دوره ابتدايي داراي اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي با دانش آموزان نرمال منطقه يک آموزش و پرورش لواسانات تهران بود.
ميزان عملکرد تحصيلي دانش آموزان ١١٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و چهارم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * دختر دوره ابتدايي داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي با دانش آموزان نرمال تفاوت دارد.
لذا با توجه به مطالب فوق پژوهشگر به دنبال پاسخ گويي به اين سوال است که آيا بين ميزان خلاقيت ، عملکرد و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر دوره ابتدايي داراي اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي با دانش آموزان نرمال منطقه يک آموزش و پرورش لواسانات تهران تفاوت وجود دارد؟ در راستاي موضوع مورد مطالعه تحقيقاتي انجام شده است .
جدول شماره ١: آزمون تي دو گروه مستقل (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول شماره ٢، مقدارp-value (سطح معني داري) از سطح ٠/٠٥ = α کمتر ميباشد بنابراين فرضيه ي تحقيق تاييد ميشود و اين نتيجه حاصل ميگردد که ميزان عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر دوره ابتدايي داراي اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي با دانش آموزان نرمال تفاوت دارد.
نتايج تحقيق نشان داده است که ميزان عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر دوره ابتدايي داراي اختلال نارسايي توجه /بيش فعالي با دانش آموزان نرمال تفاوت دارد.