چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ابعاد هیجانات آموزشی شامل احساس لذت، عصبیت، خجالت و نا امیدی
در دانش آموزان نابینا در دو شیوه آموزشی تلفیقی و غیرتلفیقی است. بدین منظور ابعاد هیجانات آموزشی
٨٠ نفر از دانش آموزان نابینا دوره دبیرستان شهر تهران قبل و بعد از آزمون ریاضی با کاربرد پرسشنامه
پکران ( ١٩٩٢ ) ارزیابی شد. داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی روش همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل کواریانس، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون T برای گروه های همتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از تفاوت معنادار بین ابعاد هیجانات آموزشی دانش آموزان نابینای در دو شیوه تلفیقی و غیرتلفیقی است. آزمون ریاضی بر لذت آموزشی و عصبیت آموزشی دانش آموزان نابینای تلفیقی و غیرتلفیقی تاثیر متفاوت نداشت. اما این آزمون بر خجالت و احساس نا امیدی دانش آموزان نابینای تلفیقی و غیرتلفیقی تاثیر متفاوت داشت
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف از پژوهش حاضر مقايسه ابعاد هيجانات آموزشي شامل احساس لذت ، عصبيت ، خجالت و نا اميدي در دانش آموزان نابينا در دو شيوه آموزشي تلفيقي و غيرتلفيقي است .
جدول ٣: ميانگين و انحراف استاندارد ابعاد هيجاني دو گروه تلفيقي و غيرتلفيقي بعد از آزمون رياضي (به تصویر صفحه رجوع شود) مقايسه ابعاد هيجانات آموزشي دانش آموزان نابينا در دو شيوه آموزشي تلفيقي و غيرتلفيقي / ١٥١ براساس جدول ٣ در دو گروه مورد مطالعه ميانگين لذت بيشتر و انحراف استاندارد خجالت در دو گروه بيشتر است .
براي ارزيابي تاثير آزمون رياضي بر ابعاد هيجانات آموزشي شامل احساس لذت ، عصبيت ، خجالت و نا اميدي در دو گروه مورد مطالعه طبق جدول ٨ ميانگين تفاوت نمره هاي پس تست و پيش تست لذت آموزشي دانش آموزان نابيناي تلفيقي و غيرتلفيقي و نتايج آزمون T محاسبه شد.
جدول ٨: نتايج آزمون T براي تفاوت نمره هاي پس تست و پيش تست لذت آموزشي دو گروه تلفيقي و غير تلفيقي (٧٨=df) (به تصویر صفحه رجوع شود) براي ارزيابي تأثيرآزمون رياضي بر ابعاد هيجانات آموزشي دانش آموزان در دو گروه با هدف کنترل اثر پيش تست از آزمون تحليل کواريانس نيز استفاده شد که نتايج اين آزمون در جدول زير ارائه شده است .
به طور کلي نتايج آزمون هاي مختلف به کار رفته در اين کار تحقيقي حاکي از تفاوت معنادار بين ابعاد هيجانات آموزشي دانش آموزان نابيناي در دو شيوه تلفيقي و غيرتلفيقي است .
Development of Social skills by blind and visually impaired students (pp.
A. (2000) social skills assessment of India children with visual impairment.