چکیده:
هدف این تحقیق، تعیین میزان اثر بخشی دوره¬های تربیت و تعالی در قرارگاه بازسازی و مهندسی خاتم الانبیا است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش گردآوری داده¬ها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان قرارگاه مرکزی و یگانهای تابع تشکیل داده¬اند که حداقل چهار ماه از شرکت آنان در این دوره¬ها گذشته بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 210 نفر تعیین شد. روش نمونه¬گیری مورد استفاده، طبقه¬ای تصادفی بوده است و برای گردآوری داده¬های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. با مراجعه مستقیم به افراد نمونه، پرسشنامه بین آنان توزیع و تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از شاخصهای مرکزی و پراکندگی و آزمونهای آماری کولموگروف، فریدمن و آزمون t استفاده شد. نتایج نشان داد اهداف دوره¬های تربیت و تعالی قرارگاه در همه ابعاد مربوط بیش از 82 درصد محقق شده است. بیشترین میزان تحقق اهداف به ترتیب به احساس تغییر روحیه فراگیران با 2/84 درصد، بهبود وضعیت معنوی با 83/8 درصد، بصیرت با 82/4 و وضعیت انجام کار با 82 درصد مربوط بوده است.
خلاصه ماشینی:
البته این تحقیقات به هیچ وجه اصل مؤثر بودن آموزش را زیر سؤال نمیبرد، بلکه بیان میکند که عواملی هست که کارامدی دوره های آموزشی را کاهش میدهد؛ سؤالاتی نظیر اینکه : "چرا آثار و شواهد آموزش بخوبی مشهود نیست ؟ چرا برنامه های آموزشی به توسعه و کارامدی افراد به گونه ای مؤثر کمک نمیکند؟ چرا کارآموزان و مدیران آنها نسبت به تغییراتی که انتظار میرود از راه فرایند آموزش حاصل شود با تردید مینگرند؟ چرا کارآموزان در فرایند آموزش احساس کم آموزی و یا زیادآموزی میکنند؟ چرا با وجود افزایش میزان سرمایه گذاریها در حوزه آموزش کارکنان ، سود شرکت و یا سازمان افزایش پیدا نکرده است ؟" این موارد نشان از نوعی تردید و دو دلی در میان تصمیم گیران سازمانها در مورد اثربخشی برنامه های آموزشی دارد که به نظر میرسد یکی از عوامل اصلی ناکارامدی این آموزشها، نداشتن رویکرد ساختارمند آموزشی و بیتوجهی و یا کم توجهی نسبت به هر یک از گامهای چرخه تصمیم گیری آموزش است (نوه ابراهیم ، ١٣٨٧).
جدول ٧: نتایج آزمون t درباره تأثیر دوره های تربیت و تعالی بر وضعیت معنوی فراگیران (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول نشان میدهد با توجه به مقدار آماره t (٣٢/٢) و سطح معناداری (٠/٠٠٠)، تفاوت میانگین نمونه مورد بررسی (٤/١٩) با میانگین فرضی و مورد انتظار جامعه (٣) معنادار است .