چکیده:
افشاگری، توجه نشان دادن به اشتباهات و تخلفات در یک سازمان، و افزایش نگرانیها دربارهی رخدادهای آسیبرسان در محیط است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی پدیدهی افشاگری در مدرسه، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعهی مبانی نظری آن است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 18 معلم رسمی مقطع متوسطه شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران بودند. مشارکتکنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و به روش هدایت کلیات، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که افشاگری، پدیدهای مهجور در مدرسه است که مفهوم و جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است. تا آنجا که با مفاهیمی دیگر، با بارارزشی منفی، یکسان پنداشته میشود. در راستای اقدام به افشاگری در مدرسه، موانع ، پیامدها و تسهیلکنندههایی وجود دارد. همچنین افراد برای افشاگری و یا عدم اقدام به آن دلایلی دارند، که البته مهمترین و پررنگترین دلیل اکراه از آن، این است که افشاگری در جامعهی ما، همچون تابویی میماند که از نظر افراد مخرب شناخته میشود.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگران با توجه به هدف شناخت پدیده ی افشاگری در مدارس ، از دیدگاه معلمان بر مبنای مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته ، در راستای سؤالات زیر، پدیده افشاگری را مورد بررسی قرار دادند: ١- نوع تخلفات و اشتباهات رایج که در مدرسه اتفاق میافتند، غالبا شامل چه مواردی هستند؟ ٢- آیا این موارد نیاز به افشاگری دارند؟ ٣- پیامدها، موانع و تسهیل کننده های افشاگری چه چیزهایی هستند؟ ٤- نقش مدیران در این رویکرد، به چه صورتی است ؟ 1.
این در حالی است که ، مانیون و داویز٢ (٢٠١٥) به بررسی شیوه های افشاگری در زمینه ی آن پرداختند و از فرهنگ سازمانی به عنوان ذره بینی برای درک اینکه چگونه پتانسیل افشاگران سازمان خاموش میشود و یا اینکه مورد تشویق قرار میگیرند که نگرانیهای خود را افزایش دهند، استفاده میکند.
به علاوه ، پژوهشگران برای ارتقای روایی پژوهش از استراتژیهایی چون ؛ حداقل مداخله در توصیف ، دریافت نظرات همکاران ، بازخور مشارکت کننده و موارد خلاف انتظار استفاده شده است و نیز، در طراحی پرسش های مصاحبه با تنی چند از اساتید گروه مدیریت آموزشی و علوم تربیتی مشورت شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف شناسایی، شناخت و تعیین ابعاد و نشانگرهای پدیده ی افشاگری در مدرسه ، با رویکردی کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری به منظور فراهم آوردن چارچوب مفهومی مناسب ، به این مهم پرداخته است .
Journal of Accounting, Ethics & Public Policy, 17(3),601-624.
International Journal of Business Administration and Management Research (ISSN Online: 2412-4346), 2(1), 28-33.
Decision-making process of internal whistle blowing behavior in China: Empirical evidence and implications.