چکیده:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهشهای انجام شده رشته تکنولوژی آموزشی در ایران، ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلأهای موجود در این پژوهشها است. سوالهای مهم آن عبارتند از پژوهشهای انجام شده در رشته تکنولوژی آموزشی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟ وضعیت مطلوب آن کدام است؟ و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب چه خلأهایی وجود دارند؟ روش: این پژوهش دارای دو مرحله است. مرحله اول، جامعه آماری آن را کلیه پژوهشهای انجام شده در زمینههای مرتبط با تکنولوژی آموزشی تشکیل میدهند که از بین آنها پژوهشهای انجام شده در سه دانشگاهی که دارای تحصیلات تکمیلی و قدمت بیشتری بودهاند به عنوان نمونه برای تعیین وضع موجود پژوهشها انتخاب شده است. در این مرحله برای جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها به ترتیب از ابزار فیشبرداری و تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. مرحله دوم برای روشن ساختن وضع مطلوب پژوهشها 22 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی ایران با استفاده از نمونه گیری ملاکمحور به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته بوده است. همچنین برای مشخص ساختن خلأهای پژوهشی نیز دادههای وضع مطلوب با دادههای مربوط به وضع موجود مقایسه شده است.یافتهها: پژوهشهای انجام شده در ایران غالباً به بررسی موضوعات و قلمروهای سنتی این رشته تأکید داشته و به برداشتها یا قلمروهای جدید آن پرداخته نشده است.
خلاصه ماشینی:
وضعيت دانشگاه هاي مورد مطالعه نام دانشگاه تعداد پايان نامه درصد علامه طباطبائي ١٥٧ ٥٥/٢٨ آزاد اسلامي تهران جنوب ٦٤ ٢٢/٥٣ تربيت معلم (خوارزمي) ٦٣ ٢٢/١٨ جمع ٢٨٤ ١٠٠ در کليه پژوهش هايي که از بدو تأسيس رشته تکنولوژي آموزشي تا سال ١٣٩٠ در دانشگاه هاي مورد مطالعه انجام شده است ، نمونه آماري اين پژوهش بوده اند.
موضوع هاي اولويت دار پژوهشي در حوزه تکنولوژي آموزشي ايران (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شماره (٤) مقايسه بين وضع موجود و شرايط مطلوب براي پژوهش هاي رشته تکنولوژي آموزشي را نشان ميدهد، بر اساس اين جدول وضعيت پژوهش هاي تکنولوژي آموزشي در ايران را ميتوان در سه طبقه زير قرار داد: الف ) موضوع هاي داراي خلأ پژوهشي زياد: موضوع هايي مانند اصول طراحي آموزشي، تحليل مشکلات عملکردي، تدوين راه حل هاي آموزشي و غيرآموزشي براي مشکلات عملکردي، بررسي اثربخشي اقدامات ، دانش و مهارت هاي پژوهشي در اين حوزه ، دانش و مهارت در آمار و نرم افزارهاي آماري، ويژگيهاي شخصيتي تکنولوژيست آموزشي اعم (منعطف بودن و پذيرش تغييرات ، داشتن مهارت هاي حل مسأله ، داشتن خلاقيت - نو آوري، دانش و مهارت در کارگروهي و مهارت هاي ميان فردي)، فيلم نامه نويسي براي فيلم هاي آموزش ، مديريت پرسنل و بودجه در پروژه هاي آموزشي، توزيع پروژه توليد شده ، نظارت و سرپرستي برنامه هاي روزانه پروژه هاي آموزشي و مهارت هاي راهنمائي و هماهنگ سازي در پروژه ها موضوعاتي هستند که از اولويت پژوهشي بالا برخوردار بوده ولي هيچ پژوهشي درباره آن ها انجام نشده است .