چکیده:
مقدمه: در این مقاله به کمک پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERPs)، به بررسی تفاوتهای الکتروفیزیولوژی دو گروه از دانشجویان، هنگام حل مسائل انتقال بین بازنمایی نموداری و جبری تابع، پرداخته میشود. روش: این پژوهش از نوع کمی و به روش نیمه آزمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 177 نفر از دانشجویان سال اول رشتههای مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد هستند که به کمک یک آزمون ریاضی محقق ساخته به دو گروه دانش مفهومی و رویهای سطح بالا (دانش سطح بالا) و گروه دانش مفهومی و رویهای سطح پایین (دانش سطح پایین) تقسیم بندی شدند. از هر گروه 14 نفر به طور تصادفی انتخاب شده و در آزمایش اصلی شرکت کردند. یافتهها: نتایج نشان داد که تعداد پاسخهای درست در گروه دانش سطح بالا بیشتر از گروه دانش سطح پایین است. تفاوت معناداری بین سرعت پاسخ دوگروه مشاهده نشد. از لحاظ الکتروفیزیولوژی دامنه مولفه P300 گروه دانش سطح پایین، بیشتر از گروه دانش سطح بالا در الکترودهای نواحی O2,O1,P4,PZ,P3,CP6,CP5 بود. نتیجهگیری: تفاوت دامنه مولفه P300 در گروه دانش سطح پایین و دانش سطح بالا موید این است که افراد دارای دانش سطح بالا نسبت به افراد دارای دانش سطح پایین، از کارکرد مغزی بهینهتری برخوردار بوده و از استراتژی متفاوتی برای پردازش اطلاعات در حل مسائل استفاده میکنند. نتیجهای که شاید نتوان به راحتی از دادههای سنتی قلم و کاغذی به آن دست یافت.
Aim: The aim of this paper was to examine the electrophysiological differences between two groups of students during solving problems on translation between graphical and algebraic representations of functions.
Methods: The research method of this paper was quantitative and quasi-experimental. We recruited 177 undergraduate male students studing engineering at Ferdowsi University of Mashhad. Using a a researcher-made mathematics exam they were divided into two groups; high conceptual and procedural knowledge group (HKG) and low conceptual and procedural knowledge group (LKG). Fourteen individuals were randomly selected from each group and participated in the ERPs experiment.
Results: The number of true responses were higher for the HKG compared to the LKG. No significant differences were found between speed of response time of two groups. The ERP results showed that the P300 amplitude for the LKG was significantly higher than that of the HKG over CP5، CP6، P3، PZ، P4، O1 and O2 electrodes.
Conclusion: It seems possible that the differences between P300 amplitude between LKG and HKG are probably due to different mental strategies adopted by the two aforementioned groups during problem solving