چکیده:
هدف: بین صنایع خدماتی، صنعت گردشگری جزء آن دسته از محصولاتی است که بهدلیل ماهیت درآمدزایی، از جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی برخوردار است. استراتژی همآفرینی با تأثیرگذاری بر تولید خدمات گردشگری مطابق با ایده مشتریان، شرکتها را به سوی تولید محصولات رقابتی نوآورانه و گردشگرها را به سوی خرید بستههای جذاب هدایت میکند. پژوهشهای پیشین بهطور عمده از عواملی استفاده کردهاند که بر مبنای انواع مشارکتهای همآفرینی تبیین نشدهاند.
روش: در مقاله پیشرو و در قالب پژوهش بنیادی، انواع مشارکتهای همآفرینانه در بازار گردشگری با روش گراندد تئوری مطالعه شده است.
یافتهها: پرسشهای نیمهساختار یافتهای، برگرفته از ترکیب دو الگوی اصلی همآفرینی و مطابق با پرسش پژوهش، مطرح شد و مصاحبههای عمیقی با دو گروه گردشگران و خبرگان در دو منطقه گردشگری جهان انجام گرفت. پاسخدهندهها از طریق نمونهگیری غیرتصادفی تئوریک انتخاب شدند و روی مصاحبهها کدگذاری و تحلیل انجام شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد دو نوع مشارکت آشکار و پنهان وجود دارد که با هدف به اشتراکگذاری و آفرینش تجربهها و دانش، مشارکت مصرفکنندگان را در فعالیتهای همآفرینی تسهیل میکنند.
خلاصه ماشینی:
Ebrahimzadeh, Sakhavar, Taghizadeh ديگري که بين دو کشور ايران و آمريکا انجام شده است ، آفرينش ايده هاي جديد در بازاريابي گردشگري آمريکا نيز به عنوان فرصت مهم در کانون توجه قرار گرفته است (ابراهيم زاده و ياري ١، ٢٠١٣: ٢٤)، در صورتي که به اين عامل مهم در ايران به اندازه ساير کشورهاي گردشگرپذير جهان ، به عنوان فرصت استراتژيک اهميت داده نشده است .
International tourist arrivals نوع است و به لحاظ کاربردي چه نتايج و تأثيرات مثبتي براي صنعت گردشگري دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش ، ضمن مرور ادبيات هم آفريني، تلاش شده است الگوي مناسبي براي انواع مشارکت مصرف کنندگان در فعاليت هاي هم آفريني طراحي شود.
کد و مقوله هاي اين نوع مشارکت ، نشان دهنده گردشگراني است که براي آفرينش تجربه ها و دانش پنهان با شرکت ها هم آفريني ميکنند.
Agenda for co-creation tourism experience research.
Comparative Study of Functions Affecting the Behavioral Patterns of Tourists in Iran and America’s Tourism Marketing Plan Utilizing SWOT Model.
Modeling Consumers' Co-creation in Tourism Innovation.
Investigating the Effectiveness of the Consumers’ Ethical Philosophies (Idealism, Egoism, and Materialism) on their Perceived Unethical Marketing Mohammad Sadegh Ghorbanian Gazafroudi *Corresponding author, Ph. D Candidate, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
com Fatemeh Saeedirad Ph. D Candidate, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.