چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مهارت حل مسئله زنان دانش آموز مدارس بزرگسال شهرستان کرج در سال 95 - 96 انجام پذیرفت. روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زنان بزرگسال دانش آموز مدارس بزرگسال ناحیه 4 استان کرج در سال تحصیلی 95-96 تشکیل دادند (N= 380) که از بین آنها 34 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، به عنوان حجم نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی به دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (17 نفر) تقسیم شدند. از آزمودنی های حاضر در گروه آزمایش خواسته شد تا در 8 جلسه 2 ساعته (هفته ای 1 جلسه) آموزش ذهن آگاهی شرکت کنند. برای گرداوری داد¬ه ها در دو مرحله پیش¬آزمون و پس¬آزمون از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. یک هفته بعد از اتمام جلسات آموزشی از هر دو گروه به طور همزمان و جدا از هم پس آزمون به عمل آمد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس ارزیابی شد. یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش ذهن آگاهی بر مهارت حل مسئله زنان دانش آموز مدارس بزرگسالان شهر کرج در سطح معناداری تاثیرگذار نبوده است. نتیجه گیری: تحقیقات آتی نیازمند آن است سایر روش ها را برای افزایش مهارت حل مسئله زنان مورد ارزیابی قرار دهند
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش ذهن آگاهی بر مهارت حل مسئله زنان دانش آموز مدارس بزرگسالان شهر کرج در سطح معناداری تاثیرگذار نبوده است.
سبک حل مسئله خلاقانه نشان دهنده برنامه ریزی و در نظر گرفتن راهحل های متنوع Elliot, Gable & Mapes Treffinger, Selby & Scott Choon-Huat Koh, Eng Khoo, Wong & Koh Cassidy Long creative problem-solving style problem-solving confidence approach style helplessness problem-solving control avoidance style برحسب موقعیت مسئله زا است.
life satisfaction positive affect social support Becker-Weidman Jacobs Reinecke Silva March Bell D'Zurilla فقدان مهارتهای شناختی حل مسئله موجب بروز رفتارهای خشونت آمیز در افراد میشود.
به نظر میرسد یکی از روش های موثر جهت افزایش مهارت حل مسئله، آموزش ذهن آگاهی و به کارگیری آن در زندگی روزمره است.
Shure Barbey, Colom, Paul, Chau, Solomon & Grafma Potek Siegel Brown , Ryan & Creswell Duan همچنین پژوهشها نشان میدهد، آموزش ذهنآگاهی منجر به بهبود خلق و خو، ، افزایش ارتباط با خود، افزایش خود کنترلی، بهبود حل مسئله، و بهبود روابط بینفردی میشود.
فرضیه پژوهش: آموزش ذهن آگاهی بر مهارت حل مسئله ( کارآمد و ناکارآمد) زنان دانشآموز مدارس بزرگسالان اثربخش است.
Van Vliet, Foskett, Williams, Singhal, Dolcos & Vohra Keng, smoski, robins Luberto, McLeish پکیج آموزشی از کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی کرین 1 ، 2000؛ ترجمه خوش لهجه صدق، 1391و کتاب اصول و مبانی مایند فولنس آیدا رشیدی شیراز، ویراستار دکتر حمزه گنجی استخراج شده است.
نتایج نشان داد؛ آموزش ذهن آگاهی بر مهارت حل مسئله زنان دانش آموز مدارس بزرگسالان شهر کرج در سطح معناداری تاثیرگذار نیست.