چکیده:
نوجوانان سرمایههای آینده جامعه هستند. تفاوت دو محیط آموزشی میتواند موجب تقویت یا ایجاد ویژگیهای شخصیتی و هیجانی متفاوت در دو گروه دانشآموزان این مدارس شود. پژوهش حاضر باهدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و راهبردهای تنظیم شناختی-هیجانی در دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه ای میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در سال 1396 در مدارس عادی و نمونه دولتی شهر بوشهر در مقطع متوسطه اول بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 150 نفر (75 دانشآموز مدارس عادی و 75 دانشآموز مدارس نمونه دولتی) انتخاب شدند. جمعآوری دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای صفات پنجگانه شخصیت- فرم کوتاه (NEO- FFI)، هوش هیجانی پترایدز و فورنهام (PFEIQ) و تنظیم شناختی- هیجانی (CERQ) انجام شد. با روشهای آمار توصیفی و کواریانس دادهها تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی در ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، گشودگی و مقبولیت تفاوت معناداری وجود دارد، به این صورت که دانشآموزان مدارس عادی دارای نمره برونگرایی بالاتر از دانشآموزان مدارس نمونه دولتی و در ویژگیهای گشودگی و مقبولیت، دانشآموزان مدارس عادی دارای نمره پایینتری از دانشآموزان مدارس نمونه دولتی هستند. همچنین، دادهها نشان میدهد که در هوش هیجانی و تنظیم شناختی- هیجانی بین دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی تفاوت معناداری وجود دارد. دانشآموزان مدارس نمونه دولتی در تنظیم هیجانی مثبت نمره بیشتری از دانشآموزان مدارس عادی دارند. با توجه به نتایج مطالعه لزوم توجه برنامه ریزان در خصوص برنامههای اصلاحی و آموزشی در زمینه هیجانات و نیز کاهش صفات شخصیتی ناسازگار احساس میگردد.
خلاصه ماشینی:
مقایسه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و راهبردهای تنظیم شناختی-هیجانی در بین دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی افسانه عبیدی زادگان1*، ناصر امینی خویی 2 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران (نویسنده مسئول).
پژوهش حاضر باهدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و راهبردهای تنظیم شناختی-هیجانی در دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی انجام شد.
برونگرا کسی است که مردمآمیز و از مهمانی خوشش میآید، مشتاق تحریک و هیجان، خطرپذیر و نیندیشیده عمل میکند، توانایی five factor model Langvik, Hjemdal&Nordahl Furnham neuroticism extraversion openness agreeableness conscientiousness Malouff, Thorsteinsson, Schutte, Bhullar&Rooke Feist&Feist Barrett, Petrides, Eysenck&Eysenck مهار احساساتش را ندارد و آدم چندان پایداری نیست (کامینگس و ناتالی، 2017).
مفهوم هوش هیجانی که سالووی و مایر (1990) برای نخستین بار مطرح کردند، بر ویژگیهای بین فردی هیجان تأکید دارد و آن را دربرگیرندۀ چهار توانایی بههمپیوسته دانستهاند؛ ادراک هیجان در خود و دیگران، استفاده از هیجانها برای تسهیل تصمیمگیری، درک هیجان و مدیریت هیجان (سالووی Cummings & Natalie Donnellan, Conger & Bryant Carnevale Latham &Stumm Emotional Intelligence Colomeischi Mayer, Salovey& Caruso و گراول، 2005).
تنظیم هیجان نقش Salovey&Grewal Bar-On Lakon, Ennett& Norton emotion regulation Gilbert, Mineka, Zinbarg, Craske &Adam Bridges, Denham &Ganiban emotional self-regulation Schutte, Malou, Thorsteinsson, Bhullar & Rooke مهمی در سازگاری ما با وقایع استرسزای زندگی دارد.
با اذعان به مطالب بالا این پژوهش باهدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و تنظیم شناختی-هیجانی در بین دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی انجام شد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر باهدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و تنظیم شناختی-هیجانی در بین دانشآموزان مدارس عادی و نمونه دولتی انجام شد.