چکیده:
این مقاله به بررسی تاریخی روایات ترسیم شده در نقاشیهای قهوهخانهای با موضوع عاشورا میپردازد و طی یک مطالعهی تطبیقی، آنها را با مقتل روضه الشهدا مقایسه میکند.
در نقاشیهای قهوه خانهای، شاهد تجمع تعداد زیادی از روایات در یک اثر هستیم؛ که در مورد منشاء و چگونگی پیدایش آنها اطلاع دقیقی در دست نیست و به نظر میرسد که سرمنشاء بسیاری از آنها را میتوان در حوادث تاریخی، مرثیهها و سوگواریها، مجالس وعظ، تعزیهها و خرافات یافت.
از مهمترین منابعی که احتمال میرود در ترسیم روایات این نقاشیها موثر بوده باشد مقاتل (کتابهای تاریخی که به شرح چگونگی حادثهی کربلا میپردازند) هستند و از جملهی پرآوازهترین این مقاتل بین مردم، مقتل «روضه الشهدا» اثر «ملاحسین کاشفی» است. نثر بسیار جذاب و آمیخته بودن حوادث با جزئیاتی بیش از یک کتاب تاریخی، باعث رواج و انتشار گستردهی این کتاب در اواخر قرن دهم ( هـ.ق) و پس از آن شد؛ به نحوی که تاثیر بسیار وسیعی روی مراسم وعظ و روضه خوانی و سپس تعزیهها و نقاشیهای مذهبی داشته است و این همه در حالی است که بسیاری از پژوهشگران به صحت و سقم تاریخی روایات آورده شده در این کتاب، انتقادات شدیدی وارد ساخته، بسیاری از آنها را در زمرهی تحریفات تاریخی شمردهاند.
در این مقاله، تعدادی از نقاشیهای «حسن اسماعیل زاده» یکی از مشهورترین نقاشان مکتب قهوه خانه، به عنوان نمونه انتخاب شده و با متن کتاب روضه الشهدا تطبیق داده شده است؛ تا بدین ترتیب میزان وامگیری نقاشیها از این مقتل مشخص شود. در مرحلهی بعدی، میزان صحت و سقم تاریخی این روایت بررسی شده و برای این منظور از چند کتاب که به بررسی انحرافات تاریخی، در حادثهی عاشورا پرداختهاند و همین طور دو مقتل معتبر، استفاده شده است.
در نتیجهی این تحقیق، روشن میشود که اگرچه میزان تاثیرپذیری این آثار از روضه الشهدا بالا است؛ اما نقاش از سایر مقاتل و همین طور داستانهایی که بین مردم رواج داشته نیز بهرهی زیادی برده است. اصالت تاریخی روایات چندان برایش اهمیت نداشته و بیشتر سعی کرده وقایعی را به تصویر بکشد که از لحاظ عاطفی بر روی خودش و مخاطبش تاثیرگذاری بیشتری داشته است.
This article is a comparative study about the relationship between content of "Rozat-Al-Shohada" and depicted stories of "Qahve-Khaneh" paintings of Ashura. In Qahve-Khaneh paintings, so many stories are observable just on one painting canvas, when there is not exact information about origins of many of them. It seems that possibility of sources of these stories is something ranked between historic events, elegies and lamentations, sermons, taziahs and superstitions. It is presumable that one of the most important sources of these depicted stories are "Maqtals"-historic books about how on "Ashura" day "Imam Husain" and his loyal friends martyred in "Karbala"- and one of the most famous and popular maqtals between people is Rozat-Al-Shohada written by "Molla Husain Kashefi". Having wealthy literary prose and combining incidents with some details more than historic stories caused prevalence of Rozat-Al-Shohada in the latest ten century- anno hegirae- and after it as this book affected sermon rites and Taziahs and religious paintings after it; whereas, it s historic credit is criticized by most of the researchers. This article studies some of paintings drawn by "Hasan Ismaelzadeh" - one of the most famous painters of Qahve-Khane painting style- which declare Ashura incident as case study according to content of rozat-Al-Shohada to clarify how much these stories are affected by the book. In the next step how much rozat-Al-Shohada s stories are right historically is probed." hemaseye Hosayni" and "Lolo va Marjan" are two books written by "Morteza Motahari" and "Mohades Noori" about falsifications and permutations of Ashura incident and "Nafas-Al-Mahmoom" and "Lohoof" written by "Abbas Qomi" and "Ibn Tavoos" are two maghtals described this epoch mostly right historically, according to most researcher s idea, are the books that are used to distinct real historic stories from the others. This article clarifies although Qahvekhaneh painters were strongly affected by Rozat-Al-Shohada, the influence of the other Maqtals and also stories and legends about Karbala incident which are popular between people are not ignorable. Painters often preferred stories that impressed themselves and their addresses emotionally no matter how much historically they are right.