چکیده:
واکنش هزینهها به تغییرات افزایشی یا کاهشی درآمد فروش به صورت متقارن اتفاق نمیافتد. معمولا واکنش هزینهها در شرایط کاهش فروش، کمتر و کندتر از افزایش فروش صورت میپذیرد. به این رفتار هزینهها، چسبندگی هزینهها اطلاق میشود. پدیده چسبندگی هزینهها ریشه در تصمیمات آگاهانه مدیران دارد. از لحاظ نظری، مدیران در تصمیمات خود در مورد تعدیل منابع به عوامل مختلفی توجه میکنند که یکی از آنها مساله نااطمینانی است. انتخابات ریاست جمهوری رویدادی است که نااطمینانی از نوع سیاسی را افزایش میدهد، بنابراین انتظار میرود که رویداد مذکور عامل موثری در چسبندگی هزینهها باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر انتخابات بر چسبندگی هزینهها است. بدین منظور اطلاعات مورد نیاز 108 شرکت برای بازه زمانی 1380 تا 1394 جمعآوری و مورد آزمون قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در سالهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رفتار هزینهها چسبنده نیست، اما در سایر سالها رفتار هزینهها چسبنده است. همچنین، واکنش هزینهها به افزایش فروش در سالهای انتخابات کمتر از سالهایی است که انتخابات برگزار نشده و نااطمینانی سیاسی کمتر است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های پیشین نشان داده اند که در صورت تغییر حجم فعالیت (تقاضا ـ فروش ) شرکت ، تصمیمات مدیران در مورد "تعدیل منابع " به صورت متقارنی اتخاذ نمیشود، به همین سبب تعدیل منابع نامتقارن بوده و به تبع آن هزینه ها نیز رفتار متقارنی ندارند.
در همین راستا، این پژوهش رفتار نامتقارن هزینه ها را از دریچه سیاست مورد تحلیل قرار داده و به دنبال جمع آوری شواهد تجربی در مورد تأثیر چرخه های سیاسی (انتخابات ) بر تصمیمات عملیاتی شرکت هاست .
پژوهش حاضر در راستای مطالعاتی که پیامدهای نااطمینانی سیاسی را ارزیابی مینمایند، همچنین مطالعاتی که عوامل مؤثر بر رفتار نامتقارن هزینه را مورد بررسی قرار میدهند، با پیوند این دو حوزه پژوهشی اهمیت نااطمینانی سیاسی را در تبیین تصمیمات عملیاتی مدیران و رفتار هزینه شرکت ها مورد تحلیل قرار داده و به طور خاص در صدد ارائه پاسخی برای این سؤال است که آیا انتخابات بعنوان شاخص نااطمینانی سیاسی، تصمیمات مدیران در مورد منابع شرکت و به تبع آن رفتار هزینه ها را تحت تأثیر قرار میدهد یا خیر؟ بدین منظور، رفتار هزینه های ١٠٨ شرکت در دو سطح بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های عمومی، اداری و فروش طی بازه زمانی ١٣٨٠ تا ١٣٩٤ با تاکید بر متغیر انتخابات ریاست جمهوری (چرخه های سیاسی) مورد مطالعه قرار میگیرد.
تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته در فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٤٣ / تابستان ١٣٩٧ واکنش به افزایش درآمد در سال های انتخابات ٠,٩٦ و در سال های غیرانتخابات ٠,٩٩ میباشد که این تفاوت بر اساس نتایج آزمون مقایسه ضرایب معنادار است .