چکیده:
آمایش سرزمین مفهومی ناشناخته در میان غالب برنامه ریزان، به ویژه برنامه ریزان بخشی است و کمتر در
محافل علمی مورد بحث و انتقاد قرار گرفته است.
بنابراین در این مقاله تلاش شده است ضمن روشن کردن مفهوم آمایش سرزمین افق زمانی و ارتباط آن با
دیگر انواع برنامه ها مشخص و نقش کلیدی منطقه دراین نوع برنامه ریزی روشن گردد و ضرورت انجام
برنامه ریزی آمایش سرزمین و تنگناهای این نوع برنامه ریزی در قسمتهای بعدی بررسی شده و آنگاه
اهمیت فعالیتهای آموزش عالی در آمایش سرزمین نیز تحلیل گردیده است باید توجه داشت که آمایش
سرزمین و آموزش عالی دارای تاثیری دو سویه بر یکدیگرند در عین حال که فعالیتهای آموزش عالی
دارای تاثیرات آمایش بر سرزمین است برنامه آمایش سرزمین نیز می تواند به صورت راهنمایی در تنظیم
برنامه های آموزش عالی موثر باشد. این تاثیر در بخش انتهایی مقاله تحلیل شده است.
خلاصه ماشینی:
با اينکه انجام برنامه ريزي آمايش سرزمين با توجه به نقش تکميل کننده ي آن در زنجيره ي فعاليتهاي برنامه ريزي در سطح کلان و منطقه اي ضروري است اما تنگناهايي نيز در اين راه وجود دارند تلفيق ضعيف برنامه ريزي آمايش سرزمين با ديگر برنامه ريزيها، محدود بودن مشارکت مردم در تنظيم سياستها و برنامه ريزي آمايش سرزمين انعطاف پذيري محدود، ناهماهنگي نظام آماري و اطلاعاتي با نيازهاي اطلاعاتي و مشکل تعيين مناطق براي انجام اين نوع برنامه ريزي از جمله تنگناهاي موجود در اين راه هستند.
تعريف آمايش سرزمين : آمايش سرزمين ،١ برنامه ريزي سرزمين ،٢ ترکيب سرزميني توليد،٣ اسامي مختلف نوعي برنامه ريزي است که اين برنامه ريزي به سرزمين به عنوان عامل اساسي و تعيين کننده در تامين اهداف توسعه توجه ميکند ملتها گرايش بر اين بوده است که اقتصاد را تقريبا تنها بر اساس توليد و مصرف ملي به طور کلي مورد قضاوت قرار دهند بدون آنکه تقسيم جغرافيايي فعاليتهاي اقتصادي مورد توجه قرار گيرد اما همانطور که oireئerriئuئAmengemen ١٣ orial planningeئTerri ٢٣ ionئprouc -orial ئTerri ٣٣ جان فريد من و ويليام آلونسوم تاکيد کرده اند ((تصميم گيري درباره ي اينکه پروژه ايي جديد در کجا واقع شود به همان اندازه تصميم گيري درباره سرمايه گذاري در آن پروژه اهميت دارد .