چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت ورزشی دانش آموزان دختر موفق و ناموفق شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه ای انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دو گروه از دانش آموزان دختر دارای مقام ورزشی و دانش آموزان دختر فاقد مقام ورزشی شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون- مدرسه ای استان قزوین بوده و نمونه آماری مشابه جامعه آماری از دو گروه تشکیل شده است. حجم نمونه گروه دانش آموزان دارای مقام، 40 نفر و حجم نمونه گروه دانش آموزان بدون مقام نیز 40 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعیین شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انگیزش پیشرفت ورزشی گیل و دیتر (1988) که بهرام و همکاران (1381) اعتبار سنجی کرده اند، با سه مولفه رقابت جویی، پیروزی گرایی و هدف گرایی گردآوری شده است. نتایج نشان داد که میان دانش آموزان موفق و ناموفق، تفاوتی معنا دار در زمینه انگیزش پیشرفت ورزشی و رقابت جویی وجود دارد. همچنین نتایج، تفاوت معنا داری را در مولفه های پیروزی گرایی و هدف گرایی نشان نداد. محققان توصیه می کنند که معلمان تربیت بدنی در صورت آشنایی با عوامل و مولفه های مربوط به انگیزش پیشرفت ورزشی (رقابت جویی، پیروزی گرایی و هدف گرایی) می توانند دانش آموزان را در رقابتهای المپیاد درون- مدرسه ای در جایگاه موفق قرار دهند. به این ترتیب شرایط لازم برای نشاط، تحرک و رونق بخشیدن بیشتر به فعالیتهای ورزشی فراهم می شود.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ انگيزش پيشرفت ورزشي گيل و ديتر(١٩٨٨) که بهرام و همکاران (١٣٨١) اعتبار سنجي کرده اند، با سه مؤلفۀ رقابت جويي، پيروزيگرايي و هدف گرايي گردآوري شده است .
نتايج نشان داد که ميان دانش آموزان موفق و ناموفق ، تفاوتي معنادار در زمينۀ انگيزش پيشرفت ورزشي و رقابت جويي وجود دارد.
محققان توصيه ميکنند که معلمان تربيت بدني در صورت آشنايي با عوامل و مؤلفه هاي مربوط به انگيزش پيشرفت ورزشي (رقابت جويي، پيروزيگرايي و هدف گرايي) ميتوانند دانش آموزان را در رقابتهاي المپياد درون - مدرسه اي در جايگاه موفق قرار دهند.
نتايج آزمون کولموگروف اسميرنوف نشان داد که براي سه خرده مقياس رقابت جويي، پيروزيگرايي، هدف گرايي و مؤلفۀ اصلي انگيزش پيشرفت ورزشي سطح معناداري براي گروه موفق به ترتيب برابر با ٠/٨٤٥، ٠/٨١٥، ٠/٧٧٥، ٠/٤٦٥ و براي گروه ناموفق به ترتيب برابر با ٠/٨٢٥، ٠/٩١٠، ٠/٦٧٤ و ٠/٣٧٩ است ؛ در نتيجه هر دو گروه نرمال هستند.
جدول ٢: نتايج آزمون فرضيه هاي تحقيق براي مقايسۀ ميانگينها در دو گروه موفق و ناموفق (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) بحث و نتيجه گيري هدف از انجام دادن اين پژوهش بررسي و مقايسه انگيزش پيشرفت ورزشي ميان دانش آموزان دختر موفق و ناموفق دوره دوم متوسطه شهرستان قزوين بود.
همچنين در اين پژوهش رقابت جويي، هدف گرايي و پيروزيگرايي ورزشکاران دختر موفق و ناموفق دوره دوم متوسطه استان قزوين که در المپياد ورزشي درون - مدرسه اي شرکت کرده بودند، مورد مقايسه قرار گرفته است .