خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)4 شکل 1:طرحی از فرمگیری سیستم حرکت ترافیک شهری برای کاربری اراضی به این ترتیب خصلت عمومی رفت و آمدهای شهری،شکلگیری آنها در محیطی با کارکرد سیستمی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-کاربری اراضی و توزیع فضای سفرهای شهری a)حلقههای حرکتی همسان b)توزیع فضایی سفرها حلقههای حرکتی،در واقع تصویری از الگوی زمانی و فضایی سفرهای جهتدار میباشند که بطور همسان در فضای شهری بین نقاط مبداء و مقصد جریان دارند.
حال اگر تابع حرکت را که معیار امکان دسترسی یا ابعاد مسافت بین دو نقطه"i"مبدأ و"j"مقصد را بیان میکند با"x"نشان دهیم و ارزشهای حرکتی سیستم را با"a"و"b"معین کنیم،حجم روابط"y"،"i,j"را میتوان از طریق مدل رگرسیون زیر بدست آورد.
b+a Y کاربرد تجربی این رابطه ریاضی نشان داده است که مدل فوق صفات اختصاصی عمدهای با شرایط واقعی دارد و قابل تطبیق با وضعیت طرح شده در شکل(ب-1) میباشد.
E. Eliot Hurst 1976 (8)- General Gravity model.
در معادله(3)، ایجاد حرکت از ناحیه مبدأ i در ارزش ضرایب((به تصویر صفحه مراجعه شود))نشان داده شده است که در هر ناحیه شهری مورد آزمون یکبار رصد میشود در همین معادله ارزشهای b بازگوکننده مشخصههای ناحیه شهری مورد آزمون میباشد.
نتایج بدست آمده از تجارب عملی نشان میدهد که معیارهای انتخاب شده از نوع،جمعیت،تعداد کارگران،مالکیت اتومبیل،فاصله و شاخصهای کاربری زمین همچنین ساختار فضایی،همه نشانگر عوامل بسیار مؤثر در سطح تغییر رفت و آمد انسان و گروههای جمعیتی است."