چکیده:
هدف
هدف این پژوهش، دستیابی به اولویتهای فکری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و بررسی وجود آن اولویتها در سرفصلهای رایج دروس معارف اسلامی بود. بدین منظور، پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی است.
روش
روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی بوده و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می دهند که از میان آنان با توجه به فرمول کوکران، 356 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه میان آنها توزیع شد.
یافته ها
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که از منظر دانشجویان، تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی عصر حاضر از بالاترین سطح اولویت برخوردار است و میان سایر مباحث مطرح شده در پرسشنامه که شامل موضوعات مرتبط با اصول عقاید، خانواده و سبک زندگی، مباحث اخلاقی و در نهایت مباحث فلسفی است، از منظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این پژوهش و اولویت دانشجویان برای تحلیل مسائل اجتماعی نسبت به سرفصلهای رایج دروس معارف اسلامی، لازم است به منظور اقناع مخاطبان و شکل گیری نظام معرفتی دقیق و منسجم در ذهن دانشجویان، مسائل اجتماعی عصر حاضر به طور جدی واکاوی شوند
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که از منظر دانشجویان، تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی عصر حاضر از بالاترین سطح اولویت برخوردار است و میان سایر مباحث مطرح شده در پرسشنامه که شامل موضوعات مرتبط با اصول عقاید، خانواده و سبک زندگی، مباحث اخلاقی و در نهایت مباحث فلسفی است ، از منظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش و اولویت دانشجویان برای تحلیل مسائل اجتماعی نسبت به سرفصلهای رایج دروس معارف اسلامی، لازم است به منظور اقناع مخاطبان و شکل گیری نظام معرفتی دقیق و منسجم در ذهن دانشجویان، مسائل اجتماعی عصر حاضر به طور جدی واکاوی شوند.
سؤال اصلی پژوهش این است که : چه اولویتی میان مسائل فکری موجود در ذهن دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد؟ تحقیقاتی که تاکنون در حوزههای مرتبط با دروس معارف اسلامی صورت گرفته ، معطوف به موضوعاتی از قبیل میزان سودمندی دروس معارف اسلامی، بررسی محتوایی و جذابیت کتب دروس معارف از دید دانشجویان، میزان تسلط اساتید دروس به مطالب و...
با توجه به موضوعات موجود در سرفصلهای فعلی دروس معارف اسلامی دانشگاهها که عمدتا معطوف به موضوعات مرتبط با اصول عقاید، خانواده و مباحث اخلاقی است ؛ نتیجه میگیریم در عین حال که این موضوعات از منظر دانشجویان بیاهمیت نبوده و تحلیل آنها برایشان جذاب است ، اما لازم است به مسائل اجتماعی عصر حاضر نیز به طور جدی پرداخته شود تا منظومۀ معرفتی و فکری یکپارچه و دقیقی در ذهن دانشجویان شکل گیرد.