چکیده:
سازه عامل موثری در خدمت هنر معماری است و معمار باید بتواند به گونهای هنرمندانه در خلق آثار خود از آن بهره جوید. ضرورت آموزش سازه به دانشجویان معماری، دانشکدههای معماری را با چالشهای اساسی در فرآیند آمادهسازی دانشجو جهت فعالیت حرفهای روبهرو ساخته است. در حال حاضر ساختار آموزشی سازه، به صورت مشخص برای بیشتر دانشجویان معماری ناکافی بهنظر میرسد. آموزش بهصورت سنتی بر پایه روش مهندسی صورت میپذیرد که این روش بهطور فزایندهای به سمت ناکارآمدی گام بر میدارد. بیتوجهی به آموزش سازه مشکلات متعددی را در عرصه حرفهای فراهم ساخته و کیفیت ساختوساز را در سطح جامعه با مشکلات جدی مواجه ساخته است. در این راستا، هدف این پژوهش ارائه یک محتوای آموزشی اثربخش برای درس سازه در رشته معماری است، بهطوریکه به یادگیری معنیدار و قابل کاربرد، مبتنی بر درک، تجزیه و تحلیل، نوآوری و خلاقیت در درس سازه منجر شده، بهعلاوه نوعی از فرآیندهای ذهنی را ایجاد کند که موجب تقویت توانایی انتقال دانش در موقعیتهای جدید شود. هدف متعالیتر بهرهبرداری هوشمندانه از توان سازه در تمام مراحل طراحی معماری است. لذا برای دستیابی به چنین قدرت و توانایی، دانشجو باید به درک عمیقتر از رفتار سازهای ساختمان دست یابد. برای نیل به این اهداف، در پژوهش حاضر از روش تحقیق پیمایشی (دلفی) و تحلیل محتوا با توجه به جامعه آماری تحقیق استفاده شده است. نتایج نشان میدهد در تدوین الگوی پیشرفته آموزش معماری، چنانچه شروع آموزش سازه از ابتدای آموزش معماری شکل گرفته و بازنگری و تصحیح محتوای دروس در بخش سازه انجام پذیرد؛ با استفاده از روشهای آموزش مبتنی بر اصل همگرایی سازه و معماری و با تاکید بر عدم آموزش مجرد سازه میتوان سطح درک مفاهیم سازهای دانشجویان معماری را ارتقاء داد.
Structures effectively serve the art of architecture and architects must be able to create their works in ways that benefit from structure. In recent decades architecture moves with increasing acceleration towards a closer relationship with the structures and movements based on High Tech developed in this area. The main goal of these movements is the convergence of engineering and architecture. The architects such as Santiago Calatrava, Norman Foster, Richard Rogers, Renzo Piano and Frank Gehry in recent years, with the ability to use structural systems were able to design and implement structural buildings. In addition to these developments, architectural education has also changed a lot. The most important changes include the revision of the syllabi structural and qualitative and quantitative improvements in the Faculties of Architecture. Through these revisions, the modern theories of teaching and learning are used. New ideas about architectural education in recent years, in this case refers to an architectural structure which has changed significantly; therefore, the improvements in its education is required. This question raises here: what kind of knowledge is required, how it can be gained, and through which method it can be transferred to new professionals. In this context, and to change the course of studies, sustained efforts have been made for reshaping the structure of the educational process, examining accepted ideas, and seeking the views of the future. Necessary structure training for students of architecture, schools of architecture and major challenges faced with the process of preparing students for professional activity. Higher education system in Iran is now in a new phase after its long experience in the world. Bachelor and Master Courses have their own definitions at this system. Although the period of training professionals to learn a profession such as architecture is short, but with proper planning, the students after completing the course are the architects that after gaining experience in the labor market they will cause improving architecture but while many critics believe that architecture schools are educating students who are powerless in terms of technical architecture to do a lot of activities, including structural issues. Various methods which are in the field of education in many schools of architecture are structures used, for most students they seem inadequate and the students just looking to earn a passing grade in this course. Now the structure of educational structures, in particular for students of architecture seems inadequate. Training is done for traditional engineering methods based on this approach increasingly inefficient. The teaching of structures in architecture classes programs faces another vital problem. Understanding structures is fundamental in teaching to architecture, but the content that is now using are highly unsuitable for lots of architecture students. Many architecture teachers to effectively teach structures, using extremely quantitative and abstract teaching methods and materials copied completely from engineering programs that is highly inappropriate for the lots of architecture students. Architectural educational programs has been examined extensively over the last decade, with almost universal understanding that the nations universities are producing graduates who are technically not prepared for the professional architecture. Poor technical preparation is the result of some basic problems. First, the structures curriculum, teaching methods, and instructional tools are borrowed completely from engineering programs with some modification. The next, in most architecture programs the structures curriculum is taught separately from the remainder of the architecture courses. Structures instruction is rarely, if ever, fully integrated into the broader architecture curriculum. In particular, creative structural design and application is omitted from most architecture design studio courses. Improving the technical abilities of architecture graduates has several important ramifications for the practice of architecture and society as a whole. However, this research is concerning to the content of structure programs (theory and pedagogy) to better meet the architecture students needs and improve the understanding and application of basic structural engineering and technology principles. In this research we emphasis on transferring of learning because point of school learning is to be able to transfer what is learned in courses to professional architecture. To achieve these goals, the study is a survey research method (Delphi) and content analysis was used according to the study population. The results show that in formulating advanced architectural education, if you start teaching structures from the early architectural education and correcting the course in structures carried out, using teaching methods based on the principle of convergence of structures and architecture and with an emphasis on teaching non-abstract concepts to understand the structures, can improve structural architecture students.
خلاصه ماشینی:
هدف اولیه تمام دروس تخصصی معماری آماده ساختن دانشجو جهت مشارکت بهتر و مؤثرتر در عرصه اجتماع و محیط کار حرفه ای است ، اما روش هایی که امروزه در عرصه آموزش سازه در بسیاری از دانشکده های معماری به کار گرفته می شوند، برای بیشتر دانشجویان ناکافی به نظر می رسند و دانشجو فقط به دنبال کسب نمره قبولی در این دروس است .
با توجه به موارد فوق فرضیه اصلی این پژوهش بر مبنای تغییر ساختار آموزش در معماری بدین شرح ارائه می شود: اگر در انتخاب محتوای آموزشی بر اصول و مفاهیم کاربردی و ساختار کیفی تأکید شود و محاسبات ریاضی و تحلیل های سازه ای به صورت محدود و کنترل شده آموزش داده شوند و محتوا با استفاده از مفاهیم تصویری و با حضور همزمان اساتید سازه و معماری آموزش داده شوند، یادگیری و انتقال کاربردی دانش آموخته شده از سازه به عرصه طراحی معماری تحت تأثیر مثبت قرار می گیرد.
تحلیل نتایج حاصل از مصاحبه های اساتید آموزش سازه در رشته معماری و معماران برجسته تحلیل نتایج حاصل از روش تحقیق پیمایشی که شامل مصاحبه شفاهی با مهندسین سازه و معمار و پاسخگویی به پرسشنامه باز توسط اساتید فعال در آموزش سازه است ، عوامل دیگری را در کنار تدوین محتوا جهت بهبود آموزش سازه مطرح ساخت که در ادامه به آن اشاره می شود.