چکیده:
بحران اخلاقی نهفته در ماهیت نظام سرمایهداری غرب، امروزه پیامدهای ناگواری بر جهان تحمیل کرده است. یکی از مهمترین این پیامدها که امروزه جامعه بشری تحت تأثیر آموزههای غیرالهی و غیراخلاقی نظام سرمایهداری دچار آن شده، سیر صعودی گرایش به خشونت و افراطیگری در جهان است. اتهام خشونتگرایی و افراطیگری گرچه در حال حاضر با تبلیغات گسترده غرب متوجه جهان اسلام گردیده و به یکی از جلوههای اسلامهراسی در رسانههای غربی، بهویژه رسانههای مورد حمایت ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است، اما بررسی دقیق این پدیده، محققان را به ماهیت خشونتطلبی و افراطیگری لیبرالیسم و نقش کلیدی آن در گسترش این معضل در جهان رهنمون میسازد. نگارنده با عدم پذیرش انتساب خشونتطلبی و افراطیگری به جریان اصیل اسلامی از طریق تحلیل محتوای اسناد و شواهد موجود، ریشه عوامل واقعی خشونت و افراطیگری را در جهان، در بحران اخلاقیِ نهفته در ماهیت نظام سرمایهداری و لیبرالیستی غرب جستوجو میکند.
خلاصه ماشینی:
يکي از مهم ترين اين پيامدها که امـروزه جامعـه بشـري تحـت تـأثير آموزه هاي غيرالهي و غيراخلاقي نظام سرمايه داري دچار آن شده ، سير صعودي گرايش بـه خشونت و افراطي گري در جهان است .
اتهام خشونت گرايي و افراطي گري گرچه در حـال حاضر با تبليغات گسترده غرب متوجه جهـان اسـلام گرديـده و بـه يکـي از جلـوه هـاي اسلام هراسي در رسانه هاي غربي ، به ويژه رسانه هاي مورد حمايت ايـالات متحـده آمريکـا تبديل شده است ، اما بررسي دقيق اين پديـده ، محققـان را بـه ماهيـت خشـونت طلبـي و افراطي گري ليبراليسم و نقش کليدي آن در گسترش اين معضل در جهان رهنمون مي سازد.
مطالعه تاريخ فلسفه غرب و به ويژه بررسي ماهيت نظام ليبرال دموکراسـي نشان ميدهد حمايت قدرت هاي غربي و به ويژه دولـت آمريکـا ـ کـه بـه تعبيـر آيـت الله خامنه اي در رأس نظام سرمايه داري غرب قرار دارد (خامنـه اي، ١٣٩٣) ـ از ايـن جريـان هـا، بدون دليل نبوده و ريشـه هـاي اصـلي آن را بايـد در ماهيـت خشـونت طلبـي و اوصـاف غيرانساني و غيراخلاقي نهفته در فرهنگ نظام سرمايه داري در دوره معاصـر جسـت وجـو کرد.
امـروزه مطالعـات جامعه شناسان نشان ميدهد ماهيت بحران زاي نظام سرمايه داري پـيش از ديگـر منـاطق جهان ، دامن جوامع غربي را گرفته است ؛ به گونه اي که «به ندرت مـيتـوان برنامـه اي در رسانه هاي غربي پيدا کرد که روي مسائل جنايي و خشونت آميز متمرکز نباشـد، خبـري از اعمال مرگبار با اسلحه نداشته باشد يا خشونت هـاي جسـمي خـونين و بـيرحمانـه را بـه تصوير نکشد» (فوليسي، ١٣٩٢: ١٨-٢٤).