چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خانواده محور بر نگرش به مواد مخدر و باورهای غیر منطقی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دارای والد معتاد شهرستان سبزوار در سال 1395 انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دارای والد معتاد بودند که از بین آن ها 36 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش به صورت تصادفی جای گرفتند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه تحت برنامه آموزش خانواده محور قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده های مورد نیاز پژوهش با استفاده ازپرسش نامه نگرش نسبت به اعتیاد و باورهای غیر منطقی جونز جمع آوری شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش خانواده محور بر مولفه های نگرش به مواد مخدردانش آموزان دختر دارای والد معتاد تاثیر مثبت داشت (0/05 >p )؛ اما این برنامه آموزشی تنها بر نیاز به تائید دیگران، تمایل به سرزنش و وابستگی از مولفه های باورهای غیرمنطقی تاثیر مثبت داشت (0/05 >p ) و بر سایر مولفه ها موثر نبود. نتیجه گیری: با توجه به این که آموزش خانواده محور موجب نگرش منفی نسبت به اعتیاد و تغییر در برخی مولفه های باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد شد، لازم است که این گونه برنامه های آموزشی در دبیرستان ها و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
Objective
: The aim of this study is to investigate the effect of family-based training on attitude to drugs and irrational beliefs of female high school students with addicted parents in Sabzevar in 2016.
Method
This research employed a quasi-experimental research design along with pretest-posttest and control group. The statistical population of this study included female high school students from Sabzevar with a parent with substance use disorder where 36 ones were selected through random cluster sampling method and were randomly divided into control and experimental groups. The experimental group received family-based training program for nine sessions and the control group received no training. The required data were collected through Attitude toward Drugs Questionnaire and Irrational Beliefs scale.
Results
The results of covariance analysis showed that family-based training had a significant positive effect on attitude to drugs components of female students with addicted parent (p<0.05); however, this educational plan only had a significant positive impact on demand for approval, blame proneness, and dependency (p<0.05) and there was no effect on other components of irrational beliefs (p>0.05).
Conclusion
Since family-based training produced negative attitudes toward drugs and changes in some components of irrational beliefs among the students, it seems necessary that these training programs should receive the attention of high schools and universities.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش خانواده محور بر نگرش به مواد و باورهای غیر منطقی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد 1 طاهره باقری ، علی محمد ناعمی ٢ تاریخ دریافت : ١٣٩٦/١١/٢٧ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٧/٢٠ چکیده هـدف : پژوهش حـاضـــربـاهـدف بررســـیتـاثیر آموزش خـانواده محوربرنگرش بـه موادمخـدروبـاورهای غیر منطقی دانش آموزان دختر دوره اول متوســـطـه دارای والـد معتـادشـــهرســـتـان ســـبزوار درســـال ١٣٩٥ انجـام گرفـت .
نتیجـه گیری:بـاتوجـه بـه این کـه آموزش خــانواده محورموجـب نگرش منفینســـبـت بـه اعتیـاد وتغییر دربرخیمولفـه هـایبـاورهـای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد شد، لازم است که این گونه برنامه های آموزشی در دبیرستان ها و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
نـاعمی و تـاج آبادی (١٣٩٦) در پژوهش خود دریافتند که آموزش گروهی بر مولفه های نگرش به اعتیاد دانش آموزان دختر دارای والد معتاد تاثیر مثبت داشــته است .
بنابراین ، پژوهش حاضــر درصــدد پاســخ به این پرســش اســـت کـه آیـا آمــــــوزش خـانواده محور بر نگرش بـه مواد مخـدرو بـاورهـای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد سبزوار موثر است ؟ روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری پژوهش حـاضـــر نیمـه تجربی از نوع پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه بود.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حـاضـــر بـا هـدف بررســـی تاثیر آموزش خانواده محور بر نگرش به مواد و باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دورٔە اول متوســـطـه دارای والـد معتاد ســـبزوار انجام گرفت .
Vilela, Silva, Grandi, & Rocha Zahgeer 3.
تاثیر آموزش گروهی عوارض سوءمصرف مواد بر نگرش به اعتیاد دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای والد معتاد (مطالعۀ موردی).