چکیده:
در محیط پیچیده، پویا و بسیار متغیر امروزی، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ استراتژیهایی هستند که بتوانندآنها را در بهبود روز افزون عملکردشان یاری رساند. زیرا در چنین محیط رقابتی شرکتهایی قادر به بقا هستند که ازگردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام نمایند و این موضوع نیاز به نوآوری و کارآفرینی را برای بقای سازمانها اجتنابناپذیر کرده است. با وجود تأکیدی که در مبانینظری مدیریت بر نقش قابلیتهای بازاریابی شده است، الگویی که به صورت یکپارچه تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر روی کارآفرینی سازمانی را در شرکتهای کوچک و متوسط بسنجد، برای شرکتهای کوچک و متوسط اندک است . با توجه به نقش قابلیتهای بازاریابی در افزایش کارآفرینی سازمانی، پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر روی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد . روش انجام پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است . جامعه آماری پژوهش در برگیرنده، کلیه کارکنان شرکت مواد غذایی تهران همبرگر است و ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد . نتایج پژوهش نشان میدهد که کارآفرینیسازمانی در فضای رقابتی کنونی، تحت تأثیر بازارمحوری، قابلیت نوآوری و قابلیت نامتجاری به عنوان قابلیت های بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط است. در این پژوهش قابلیتنوآوری بر ایده پردازی و امکان سنجی ایده، بازارمحوری بر ایده پردازی، امکانسنجی و بهره برداری ازایده وقابلیت نام تجاری بربهره برداری از ایده مؤثر است .
خلاصه ماشینی:
از اینرو قابلیتهای بازاریابی فرآیندیکپارچه ای هستند که در آن شرکت منـابع محسـوس و نامحسوس را بر درک پیچیدگی نیازهای خاص مشتریان ، دستیابی به یک تمـایز نسـبی در محصولات برای برتری رقابتی و درنهایت دستیابی به یک کیفیـت برنـد مناسـب بـه ١٣٧ کارمی برد و زمانی این قابلیتها گسترش می یابند که در یک محیط پویـا قـرار گیرنـد و کارآفرینی سازمانی باعث انعطاف پذیری و انطباق شـرکت در زمـان تغییـرات محیطـی می شود(قاضی زاده ، ١٣٩٠).
هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر قابلیت های بازاریـابی بـر روی کـارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط است و این مقاله با ادبیات تحقیق در رابطه با قابلیت های بازاریابی و نهایتا کارآفرینی سازمانی به دنبال فرضیات مرتبط دنبال می شود.
1- Hair, Anderson, Tatham, & Black ١٤٨ جدول ٤: شاخص های برازش مدل (به تصویر صفحه رجوع شود) ٦- بحث و نتیجه گیری تحقیقاتی که درآن دانش توسعه یابد و از قابلیتهای بازاریابی جهت بهبود چشم انداز و دیدگاهها بهره برداری شود، اندک است .
Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value.
Industrial Marketing Management, Volume 40, Issue 3, Pages 336-345.
Journal of Industrial Marketing Management, Elsevier.
Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 14 No. 2, 214-236.
IRAN: Industrial Management publication, First Edition,(In Persian).
Design and Offering Conceptual Model of the Impacts of Marketing Capability on organization Entrepreneurship in SME.