چکیده:
داشتن فرزندان با نیازهای ویژه، خانواده را با مسائل زیادی در زمینه های اجتماعی، آموزشی و خودیاری مواجه می سازد.برقراری ارتباط عمیق تر با خانواده ای دیگر دارای تجربه ای مشابه در این زمینه، می تواند مسیر مشکلات طی شده را به آن ها نشان دهد. هدف آموزش خانواده به خانواده، انتقال تجارب مثبت خانواده ها به یکدیگر است. در این پژوهش زمینه یابی، به روش نمونه گیری در دسترس از اعضای کانون خیریه سندروم داون، 12 نفر از والدین (11 مادر و 1 پدر) کودکان با سندروم داون به طور داوطلب انتخاب شدند تا در 5 جلسه هفتگی گروهی (به مدت 1 ماه) تجارب خود را در ارتباط با مسائل ویژه دوران پیش دبستانی فرزندان خود بازگو نمایند. از میان این مسائل، 4 اولویت جهت ارایه در پانل آموزشی سمینار سندروم داون انتخاب شد. سه ماه بعد از برگزاری سمینار، با استفاده از پرسشنامه 20 سوالی (محقق ساخته)، ویژگی های دموگرافیک شرکت کنندگان داوطلب در سمینار (22 نفر از والدین) ثبت و میزان رضایت آن ها از مفید بودن پانل آموزشی جمع آوری شد.نتایج نشان دادند که میانگین رضایت خانواده ها از پانل آموزشی و همه مولفه های رضایت بسیار زیاد بود. با توجه به محدودیت گروه نمونه، در دسترس بودن آن و اختصاص پانل آموزشی به مسائل دوره پیش دبستانی و عدم کنترل منابع حمایتی در خانواده ها، پیشنهاد می شود که پژوهش های آتی ضمن توجه به موارد مطروحه، به برگزاری دوره های آموزش خانواده به خانواده در قالب سمینارها در دوره های مختلف سنی افراد داون مبادرت ورزند و این گونه برنامه ریزی جهت توانمند سازی افراد با نیازهای ویژه و خانواده های آن ها در مقابله با استرس مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
آموزش خانواده به خانواده : مباني نظري و نمونه کاربردي خانواده داراي کودکان سندروم داون Family to Family Training: Theoretical Basis and Practical Example of Families Having Children with Down syndrome دکتر مهدي رصافياني .
با توجه به محدوديت گروه نمونه ، در دسترس بودن آن و اختصاص پانل آموزشي به مسائل دوره پيش دبستاني و عدم کنترل منابع حمايتي در خانوادهها، پيشنهاد مي شود که پژوهش هاي آتي ضمن توجه به موارد مطروحه ، به برگزاري دورههاي آموزش خانواده به خانواده در قالب سمينارها در دورههاي مختلف سني افراد داون مبادرت ورزند و اين گونه برنامه ريزي جهت توانمندسازي افراد با نيازهاي ويژه و خانوادههاي آنها در مقابله با استرس مورد استفاده قرار گيرد.
در واقع ، با توجه به ١٠ سوال مؤلفه الف ، دامنه نمرات بين ١٠ تا ٤٠ قرار مي گيرد و ميانگين به دست آمده بيانگر آن است که شرکت کنندگان از پانل تخصصي آموزش خانواده و موضوعهاي مطروحه در آن به ميزان بسيار زياد رضايت دارند.
/١٨٣/۱۸۳ نتايج مندرج در جدول ٧ بيانگر آن است که والدين افزون بر اين که موضوعات مطروحه در پانل آموزش خانواده به خانواده را بسيار مفيد و آگاهي دهنده دانستند و رضايت بسيار بالايي از برگزاري پانل آموزشي مطرح نمودند، بر اين باور بودند که در پانل هاي مشابه ، مدت زمان بيشتري به مشکلات مربوط به بزرگسالان داراي سندروم داون اختصاص يابد و در اين زمينه بيشتر از متخصصان کاردرماني (به ويژه مباحث مربوط به کاردرماني ذهني ) و گفتاردرماني استفاده شود.
Person-centered and experiential therapies work: A review of the research on counseling, psychotherapy and related practices.