چکیده:
خلع نوعی طلاق است که انگیزه آن بیزاری زن از شوهر است و برای آن، زن مالی را به همسرش می بخشد. آن چه مقاله حاضر به آن پرداخته این است که اگر زنی از شوهر خود کراهت داشته باشد و حاضر باشد که همه مهرش را که از او گرفته به او برگرداند و یا اگر مهر، دینی است که بر ذمه شوهر دارد، ابراء نماید تا شوهر او را طلاق خلع دهد، آیا بر زوج واجب است که او را طلاق خلع بدهد یا خیر؟
نگارندگان با طرح سوال فوق، بعد از بیان مفاهیم و بررسی و نقد دیدگاه های مختلف در این باره به این نتیجه می رسند که با توجه به عدم وجود دلیلی متقن و معتبر از کتاب یا سنت که دلالت بر منع وجوب طلاق خلع بر مرد داشته باشد از یک سو و هم چنین وجوب نهی از منکر، ارتکاز عقلاء در عقود، حکم عقل، رعایت مصلحت اجتماعی و قاعده نفی عسر و حرج، با مطلق کراهت زن از مرد و بذل فدیه به مرد و درخواست طلاق، بر مرد واجب و لازم است که زن را طلاق دهد و اگر استنکاف کرد، زوجه به اذن حاکم شرع و به نیابت از زوج ممتنع، طلاق داده می شود.با اثبات این فرضیه، شبهه-ای مبنی بر وجود تبعیض بین زن و مرد در طلاق وجود ندارد؛ زیرا هم چنان که مرد می تواند به هر دلیلی با پرداخت مهریه، زن خود را طلاق دهد، زن نیز می تواند با داشتن هرگونه کراهتی از مرد، با بذل مهریه یا هر گونه مالی، از مرد بخواهد که او را طلاق دهد.
خلاصه ماشینی:
Ahmadvand دانشجوي کارشناسي ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبائي دريافت مقاله : ٨٩/٦/١٤ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٠/٩/١٥ پذيرش مقاله : ٩٠/١٢/٢٠ چکيده نگارنـدگان با طرح سؤال فوق، بعد از بيان مفاهيم و بررسـي و نقد ديدگاههاي مختلف در اين باره به اين نتـيجه مـي رسـند کـه بـا توجه به عدم وجود دليلي مـتقن و معتبـر از کـتاب يـا سنت که دلالت بر منع وجـوب طـلاق خلـع بر مرد داشته باشد از يکسو و هم چنين وجوب نهي از منکر، ارتکاز عقلاء در عقود، حکـم عقـل ، رعايـت مصلحت اجتماعي و قاعده نفي عسر و حرج، با مطلق کراهت زن از مرد و بذل فديه به مرد و درخواست طلاق، بر مرد واجب و لازم است کـه زن را طـلاق دهد و اگر استنکاف کرد، زوجه به اذن حاکم شرع و به نيابت از زوج ممتنع ، طلاق داده مي شود.
/٢٣٧/۲۳۷ حـال سـؤال اين است که چگونه يک مرد حق دارد، هر زمان که از ادامه زندگي مشترک، ناراضي باشـد، بـا پرداخت حقوق مالي زوجه ، از او جدا شود اما اگر زني از زندگي مشترک خود ناراضي باشد، حـق نـدارد از همـسرش جـدا شـود؟ آيا شرع و قانون به مرد اجازه داده که بتواند زندگي مشترک را منحل کند و زن هيچ راهي براي رهايي از يک زندگي سياه و آميخته با تنفر نداشته باشد؟ بـا تـوجه بـه اختـيار مـرد در امر طلاق در فقه اسلام، فقهاء همواره درصدد بوده اند، در کنار ذکر حکمـت هـا و فوايد احکام اولي در خصوص طلاق، راههايي حقوقي و شرعي براي جلوگيري از طلاقهاي ظالمانـه زنـان از سـوي مـردان بيابـند.