چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی بومی شده بر کاهش شدت نشانههای کاستی توجه و فزون کنشی/تکانشگری کودکان ADHD در دوره پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه گروه گواه بود. به همین منظور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای در دسترس، تعداد 24 نفر از مادران کودکان پیشدبستانی دارای اختلال ADHD انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه بازیدرمانی بومیسازی (LPT) شده شرکت داده شده و گروه گواه بدون دریافت آموزش در نوبت انتظار قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ADHD وندربیلت ـ فرم والد (ول ریچ و همکاران، 1997) و مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل آماری تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کاستی توجه و فزونکنشی/تکانشگری گروه آزمایش و گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخلات خانواده محور مبتنی بر بازیدرمانی بومیسازی شده بر نشانههای توجه و فزونکنشی/ تکانشگری کودکان پیشدبستانی دارای اختلال ADHD تاثیر دارد. دستاورد چنین پژوهشی میتواند به عنوان یک روش درمانی در اختیار متخصصان و والدین کودکان دارای ADHD قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
تأثير مداخله بهنگام خانواده محور مبتني بر بازيدرماني بومي سازي شده بر نشانه هاي باليني کودکان ADHD پيش دبستاني Effect of Family Oriented Early Intervention Based on Localized Play Therapy on the Clinical Symptoms of Preschool Children with ADHD سعيد رحيمي پردنجاني S.
S. Faramarzi, Ph. D دانشيار دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه اصفهان دريافت مقاله : ٩٤/٥/٢٦ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٤/١٠/٢٨ پذيرش مقاله : ٩٤/١١/٣ چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي بازيدرماني بومي سازي شده بر کاهش شدت نشانه هاي کاستي توجه و فزون کنشي /تکانش گري کودکان ADHD در دوره پيش دبستان انجام شد.
بنابراين مي توان نتيجه گرفت که مداخلات خانواده محور مبتني بر بازيدرماني بومي سازي شده بر نشانه هاي توجه و فزونکنشي / تکانش گري کودکان پيش دبستاني داراي اختلال ADHD تأثير دارد.
بنابراين هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي مداخلات خانوادهمحور مبتني بر بازيدرماني بومي شده و کاربرد آن بر شدت نشانه هاي کاستي توجه و فزونکنشي کودکان پيش دبستاني داراي اختلال ADHD بود.
در اين خصوص مي توان فرضيه پژوهش را بدين صورت تدوين نمود: آموزش بازيدرماني بومي شده مي تواند شدت نشانه کاستي توجه و فزونکنشي /تکانش گري کودکان پيش دبستاني مبتلا به اختلال ADHD گروه آزمايش را در مقايسه با گروه گواه کاهش دهد.
Lee, Lin, Robson, Yang, Chen & Niew Zhang, Hanish & Martin 4.
Steinberg & Drabick Bickman, Simmons & Worley 18.
Skogan, Zeiner, Egeland, Urnes, Reichborn- 53.
Shokohi-Yekta, Akbari Zard- O’Brien, Mazursky-Horowitz & Thomas khaneh, Parand & Pooran 26.