چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر رابطه مادر- کودک مادران دارای کودک کم شنوا انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه مادران دارای کودک کم شنوای شهر شیراز بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 36 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (18نفر) و کنترل (18نفر) جاگماری شدند. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. گروه آزمایش، آموزش مهارت های زندگی را در 12 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل، این آزمایش ارائه نشد. در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش ارتباط مادر- کودک از پرسش نامه راس (1961) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر رابطه مادر- کودک مادران دارای کودک کم شنوا تاثیر معنی داری داشته است (0001/0> p) و باعث افزایش پذیرش فرزند و کاهش حمایت افراطی فرزند، سهل گیری نسبت به فرزند و طرد فرزند در مادران دارای کودک کم شنوا شده است. بنابراین پیشنهاد می شود جهت بهبود رابطه مادر- کودک با طراحی و اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی به مادران دارای کودک کم شنوا، اقدام شود.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر رابطه مادر ـ کودک مادران داراي کودک کم شنوا ChildـThe Effectiveness of Life Skills Training on the Mother Relationship in Mothers of Children with Hearing Problems خليل کاکاوندي .
شايان ذکر است که اجراي پژوهش حاضر مي تواند افزون بر تعيين اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر رابطه مادر ـ کودک مادران داراي کودک کم شنوا، به متخصصان و معلمان حوزه کودکان با آسيب شنوايي در ارائه راهکارهاي مؤثرتر مشاورهاي به والدين و کودکانشان کمک کند.
افزون بر اين ، نتايج نشان داد که آموزش مهارتهاي زندگي به کاهش حمايت افراطي از کودک در مادران داراي کودک کم شنوا منجر شده است .
هم چنين يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهاي زندگي باعث کاهش سهل گيري مادران داراي کودک کم شنوا شده است .
هم چنين بهتر است اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر رابطه مادر ـ کودک مادران داراي کودکان کم شنوا با ساير ناتواني ها هم انجام شود.
Nejati, Maleki, Zabihzadeh & Ahmadi 29.
Cassettari, Wadnerkar-Kamble- & Mohtasham & James 3.
Aslani, Azkhosh, Movallali, Younesi 33.
Quittner, Barker, Cruz, Snell, Grimley, Keo Botteri 35.
Dempsey, Keen, Pennell, Reilly & Neilands ni & Movallali 20.
Esmaeilinasab, Malek Mohamadi, dou Ghiasvand & Bahrami 48.
Najafi, Bigdely, Dehshiri, Rahimian Bor Boogar & Tabatabai 49.
Abareshi, Tahmasian, Mazaheri- & Panaghi 28.
[The Impact of Psychosocial Child Development Training Program, Done through Improvement of Efficacy and Relationship between MotherـChild Interaction, on Parental SelfـMother in] ٥٧ـ٤٩ ,(٣) ٣ ,Research Journal of Psychological Health .
[Effectiveness of life skills training on family in] ٥٥ـ٤٧ ,(٢٧& ٢٦) ٧ ,Journal of Mental Health .