چکیده:
دوره دکتری حسابداری آخرین مقطع تحصیلات آکادمیک حسابداری است که فارغ التحصیلان آن افراد موثری در حرفه ی حسابداری خواهند بود و به عنوان جزئی از بدنه ی آکادمیک حسابداری به جریان پژوهش های آتی در این حوزه شکل خواهند داد. از سوی دیگر در سال های اخیر تعداد دانشجویان ورودی به مقطع دکتری افزایش چشمگیری داشته و همزمان تعداد دانشگاه های برگزار کننده دوره ی دکتری نیز افزایش یافته است، بنابراین برنامه ریزی و نظارت مستمر بر نحوی برگزاری دوره ی دکتری حسابداری امری لازم و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. بر پایه همین موارد در اواخر سال 1394 برنامه درسی دوره ی دکتری حسابداری پس از 23 سال مورد بازنگری قرار گرفته و تغییرات قابل توجهی در نحوه برگزاری این دوره لحاظ شد، فارغ از میزان آمادگی دانشگاه های کشور از لحاظ وجود اساتید متخصص جهت برگزاری دوره دکتری بر اساس الزامات این برنامه، پژوهش حاضر با یک نگرش تطبیقی به بررسی میزان انطباق دوره دکتری حسابداری در ایران و دانشگاه های برتر دنیا پرداخته و میزان هم سویی برنامه جدید را با آنچه در سطح دنیا در حال برگزاری است، مورد بررسی قرار می دهد. در مجموع به نظر می رسد برنامه درسی جدید تا حد زیادی محتوای دروس دکتری حسابداری را به آنچه در حال حاضر در دانشگاه های برتر دنیا تدریس می شود نزدیک کرده و از حیث عنوان دروس و محتوای آن از هماهنگی بالایی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
توجه به ریاضیات همانطور که بیان گردید تاریخچه حسابداری با رسالهی پاچیولی آغاز شد، در واقع رسالهی مذکور با موضوع ریاضیات به رشتهی تحریر درآمده بود که در آن فصلی به حسابداری اختصاص یافته بود، بنابراین از همان ابتدای شکلگیری حسابداری، ارتباط تنگاتنگی بین حسابداری و ریاضیات وجود داشته است که این ارتباط پس از گذشت سالها کماکان باقی بوده و با پیشرفت مباحث حسابداری نمود بیشتری پیدا مینماید، با بررسی برنامهی دکتری حسابداری دانشگاههای برتر نیز مشاهده میشود تمامی این دانشگاهها مباحث ریاضیات عمومی را به عنوان یکی از دروس الزامی پیشنیاز در برنامهی خود گنجاندهاند، برای مثال دانشگاه هاروارد درس تئوری احتمالات و محاسبات توابع چند متغیره را به عنوان دروس پیش نیاز خود اعلام نموده [10]، دانشگاههای شیکاگو، پنسیلوانیا، استنفورد، کمبریج و نیویورک نیز ریاضیات به ویژه مباحث مربوط به احتمالات، توابع چند متغییره، ماتریس و روشهای محاسباتی کمی را جزء دروس عمومی خود قرار دادهاند [20] که با توجه به ماهیت دروسی که در ترمهای آتی دانشجویان ملزم به فراگیری آن هستند متوجه میشویم که در اکثر دروس آنها ریاضیات نقش پررنگی را ایفا میکند، در برنامه درسی جدید اگرچه به روشهای کمی و آماری پیشرفته توجه شده اما همچنان به ریاضیات به خصوص مباحث مربوط به توابع و جبر که کاربرد وسیعی در مدلسازی کمی دارند توجه چندانی نشده است، جدول 6 برخی از دروس مرتبط با ریاضیات که در دانشگاههای برتر به عنوان پیش نیاز تدریس میشود را نشان میدهد [20].
University Of Illimois (UIC), "Accounting PHD Course", Get From http://business.