چکیده:
پاداش الهی بر اساس اصول قطعی عقل و مبانی نظری دین اسلام بهویژه قرآن، دارای مراتب و درجات متفاوتی است و انسانها در قیامت بر اساس مراتب معرفت و ایمان و همچنین اعمال صالحهای که از پیش فرستادهاند؛ دارای مراتب و درجات معنوی متفاوتی در بهشت خواهند بود. از سوی دیگر در آیات قرآن دستههای متعددی از اهل سعادت معرفی شده و انواع گوناگونی از پاداش الهی برای آنها در نظر گرفته شده است، بهعنوان مثال از مقربون، ابرار، محسنین، صالحین، متقین و ... نام برده شده و برای هر کدام نعمتها و پاداش گوناگونی در نظر گرفته شده است. این تحقیق در پی آن است که نشان دهد آیا امکان مقایسه این گروهها و تمایزشان بر اساس پاداشهای در نظر گرفتهشده برای آنها وجود دارد؟ آیا میتوان با تمایز قایل شدن در مراتب پاداش آنها، این مفاهیم را از هم جدا کرد؟ دستاورد این پژوهش بیانگر آن است که تعیین مراتب اهل سعادت در تفسیر قرآن با بررسی مراتب پاداش در نظر گرفتهشده برای ایشان امکانپذیر است و بهصورت مصداقی این نظریه بر هفت گروه از اهل سعادت: مقربین، ابرار، صالحین، مومنین، متقین، محسنین و عبادالله بررسی و پیادهسازی شده است. از دیگر کاربردهای این تحقیق در مباحث زبانشناسی و روابط همنشینی و جانشینی است که در فهم معنای متن، مورد استفاده قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
نگاهی نو به تفسیر آیات مرتبط با پاداش اهل سعادت و نقش آن در مفهومشناسی واژگان قرآن حسین خوشدل مفرد 1 چکیده پاداش الهی بر اساس اصول قطعی عقل و مبانی نظری دین اسلام بهویژه قرآن، دارای مراتب و درجات متفاوتی است و انسانها در قیامت بر اساس مراتب معرفت و ایمان و همچنین اعمال صالحهای که از پیش فرستادهاند؛ دارای مراتب و درجات معنوی متفاوتی در بهشت خواهند بود.
از سوی دیگر در آیات قرآن دستههای متعددی از اهل سعادت معرفی شده و انواع گوناگونی از پاداش الهی برای آنها در نظر گرفته شده است، بهعنوان مثال از مقربون، ابرار، محسنین، صالحین، متقین و ...
یکی دیگر از مفاهیم قرآن که بیانگر تفاوت در اجر و پاداش انسانها است، اوصاف یا نامهای متعددی است که برای بهشت بهکار رفته است؛ شایعترین این نامها عبارتند از: جنات عدن، فردوس، جنت المأوی، جنت النعیم و دارالسلام این اوصاف در کنار آنچه در احادیث مطرح شده و در ادامه خواهد آمد، بهروشنی به مراتب و تفاوت پاداش الهی در قیامت اشاره دارد.
آنچه مد نظر این مقاله در این بخش است همان گروه از بندگانی است که خدای متعال به شکل خاص از آنها به «عبادالله» نام برده است و ایشان را به ثواب و پاداش وعده داده است؛ بهعبارت دیگر منظور ما در این بخش «عباد» بهمعنای مطلق بندگان خدا؛ اعم از نیکوکار و گناهکار نیست، بررسی آیات قرآن نشان میدهد همین عباد اللهی که از گروه اهل سعادت هستند، دارای مراتب متفاوتی از حیث مقامات معنوی و اخروی بوده و ازاینرو پاداش در نظر گرفته شده برای ایشان نیز متفاوت است.
2. در آیات قرآن دستههای متعددی از اهل سعادت معرفی شده و انواع گوناگونی از پاداش الهی برای آنها در نظر گرفته شده است، بهعنوان مثال از مقربون، ابرار، محسنین، صالحین، متقین و ...