چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب استانداردسازی توسعه منابع انسانی در نظام های آموزشی است که به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه اساتید و مدرسین رشته ها و گرایش های علوم تربیتی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12 کشوری به تعداد 255 نفراست و نمونه آماری نیز مساوی جامعه آماری، که با استفاده از روش سرشماری انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. نتایج به دست آمده نشان دادکه ، چارچوب استانداردسازی توسعه منابع انسانی دارای چهار بعد و بیست و سه مولفه به شرح زیر می باشد. بعد تعهد، شامل: تعهد علنی جهت توسعه افراد در تمامی سطوح، آگاهی کلیه کارکنان از چشم انداز و اهداف کلان، تدوین طرح جامع کسب و کار، تدوین نیازهای آموزشی و توسعه کارکنان، آگاهی کلیه کارکنان از نقش خود در موفقیت سازمان، ارتباط مدیریت ارشد با نمایندگان کارکنان و ارتباط مدیریت ارشد با نمایندگان کارکنان می باشد. بعد طرح ریزی، شامل: تدوین منابع لازم آموزش و توسعه، ارزیابی نیازهای آموزش و توسعه با توجه به اهداف، طراحی فرایند ارزیابی نیازهای آموزش و توسعه، تعیین مسئولیت توسعه افراد در سراسر سازمان، صلاحیت مدیران جهت توسعه کارکنان، تناسب اهداف و استانداردهای توسعه ای و پیوند اهداف آموزشی به استانداردهای خارجی است. بعد اقدام، شامل: معارفه کارکنان جدید و تعیین نیازهای آموزش و توسعه آن ها، توسعه مهارت های کارکنان متناسب با اهداف، آگاهی کارکنان از فرصت های توسعه، تشویق کارکنان در تعیین نیازهای آموزشی و نحوه تامین آنها، اقدامات موثر جهت تحقق اهداف آموزش و توسعه و اقدامات موثر جهت تحقق اهداف آموزش و توسعه می باشد. بعد ارزیابی، شامل: ارزیابی نقش توسعه کارکنان در اهداف، ارزیابی نتایج آموزش و توسعه در سطوح فردی، گروهی و سازمانی و آگاهی مدیریت ارشد از هزینه ها و منافع توسعه افراد است.
خلاصه ماشینی:
1-Glasman and Glasman 2-Daniel Ian Rubin and Christopher John Kazanjian 3-Perry Hazan 4-Hamza, Waqas & Haroon ٢- روش تحقیق هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب استانداردهای توسعه منابع انسانی در نظام های آموزشی بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجرا شد.
بنابراین از دیدگاه اعضای گروه ایجاد تعهد در نیروی انسانی بر چارچوب استانداردسازی توسعه منابع انسانی مؤثر است و مؤلفه های بعد تعهد، شامل تعهد علنی جهت توسعه افراد در تمامی سطوح ، آگاهی کلیه کارکنان از چشم انداز و اهداف کلان ، تدوین طرح جامع کسب و کار، تدوین نیازهای آموزشی و توسعه کارکنان ، آگاهی کلیه کارکنان از نقش خود در موفقیت سازمان ، ارتباط مدیریت ارشد با نمایندگان کارکنان و ارتباط مدیریت ارشد با نمایندگان کارکنان میباشد.
بنابراین از دیدگاه اعضای گروه نمونه ارزشیابی برنامه توسعه نیروی انسانی بر چارچوب استانداردسازی توسعه منابع انسانی مؤثر است و مؤلفه های بعد ارزیابی، شامل ارزیابی نقش توسعه کارکنان در اهداف ، ارزیابی نتایج آموزش و توسعه در سطوح فردی، گروهی و سازمانی و آگاهی مدیریت ارشد از هزینه ها و منافع توسعه افراد است .
نتایج تحقیقات انجام شده قبلی نیز به شرح زیر بر ضرورت و اهمیت استانداردسازی در آموزش و پرورش و منابع انسانی تأکید داشتند: غفوریان (١٣٨١) در بررسی استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی، تلاش نموده تا با شناخت وضعیت موجود و مطلوب شاخص های عملکردی مدیران آموزشی ، الگوی مناسبی بر مبنای ویژگیهای فرهنگی، آموزشی و ارزشی نظام آموزشی ارایه نماید.