چکیده:
این پژوهش به ارزشیابی اثربخشی برنامهدرسی مدیریت اجرایی نفت در شرکت ملی نفت ایران با استفاده از الگوی مدل چهار سطحی کرک پاتریک به شیوه ترکیبی همزمان، پرداخته است. جامعه پژوهش، کلیه افراد شرکت کننده در کلاس های آموزشی دوره مذکور (30 نفر) می باشد. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کمی (سطوح 1 تا 3) از فرم سنجش رضایت، مقیاس خود ارزیابی و مقیاس اندازهگیری رفتار و در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش کمی، نرخ اثربخشی دوره در هر سه سطح محاسبه شد، علاوه بر این از نرخ خالص تغییر برای سطح دوم و ضریب همبستگی برای محاسبه زنجیره تاثیر بین سطوح استفاده شد. همچنین در بخش کیفی از شیوه تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها و ممیزی همگنان برای اعتباربخشی نتایج استفاده شد. در سطح اول (واکنش)، اثربخشی دوره پایین تر از حد مطلوب بوده، در سطح دوم (یادگیری)، اثربخشی دوره کمی بالاتر از حد مطلوب و اثربخشی دوره در سطح رفتار، پایین تر از حد مطلوب به دست آمد. در سطح دوم، نرخ خالص تغییر نشان داد که میزان تغییرات یادگیری حاصل از شرکت در دوره، بسیار پایین تر از حد پیش بینی شده بوده است. زنجیره تاثیر بین سطوح واکنش و یادگیری از حیث آماری معنا دار بوده، اما ضریب همبستگی پایین به دست آمده نشان می دهد که رضایت افراد از دوره تاثیر چندانی بر بهبود یادگیری آن ها در سطح 2 نداشته است. زنجیره تاثیر بین سطوح یادگیری و رفتار نیز از حیث آماری معنادار نبوده و ضریب همبستگی پایین به دست آمده نشان می دهد که یادگیری افراد از دوره تاثیری بر بهبود رفتار شغلی آن ها در سطح 3 نداشته است. زنجیره تاثیر بین سطوح واکنش و رفتار از حیث آماری معنادار نبود و ضریب همبستگی پایین به دست آمده نشان داد که واکنش افراد از دوره تاثیری بر بهبود رفتار شغلی آن ها در سطح 3 نداشته است. با توجه به این نتایج می توان گفت دوره آموزشی مدیریت اجرایی نفت در بعد انتقال مفاهیم اثربخش تر بوده است و هر چه وارد ابعاد عملیاتی می شویم، از اثربخشی دوره ها کاسته می شود.
خلاصه ماشینی:
شيوه آموزشي اين دوره در طي برگزاري کلاسهاي دانشگاهي، بيشتر پروژهمحور بوده بدين معنا که علاوه بر اين که در هر درس فراگيران يک پروژه عملي انجام ميدادند، در انتهاي دوره از بين موضوعاتي که هر يک چالشي در حوزه صنعت بوده، موضوعي را ميبايست انتخاب ميکردند و به صورت انفرادي و يا گروهي/ تيمي با بهرهگيري از آموخته هاي ٦ ماهه خود به گونه اي که نقش و معيارهاي عملکرد هر يک از اعضاي تيم مشخص باشد، به مطالعه و واکاوي موضوع پرداختند و نتيجه کار در قالب پاياننامه به دانشگاه و آموزش مرکزي شرکت ملي نفت ايران ارايه شد.
٣- يافته هاي پژوهش از آن جا که در صنعت نفت ، همواره مديران به مقوله آموزش توجه داشته و به دنبال ارتقاي آموزش کارکنان خود بودهاند، بررسي اين امر که آيا کارکناني که در دورههاي آموزشي، شرکت کردهاند، بعد از اتمام دورهها ميتوانند از آموزشهاي ارايه شده براي بهبود عملکرد خود و افزايش اثربخشي سازمان بهره بگيرند، مطلبي مهم است .
منبع : (محاسبات نگارندگان) سؤال اصلي: ميزان اثربخشي برنامه درسي دوره آموزشي مديريت اجرايي نفت در شرکت ملي نفت ايران به چه اندازه بوده است ؟ بنابر يافته هاي اين پژوهش ، ميتوان گفت آموزشهاي سازماني زماني مفيد و مطلوب است که بتوانند مسايل و مشکلات سازمان را حل و در جهت بهبود کيفيت کار و محصول قرار گيرد.