چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین وضعیت فرآیند استعدادپروری در واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها جزء پژوهش های ارزشیابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا به تعداد 260 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 155 نفر از آنان انتخاب و مورد سوال قرار گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته شامل 20 سوال بسته پاسخ استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید دانشگاهی بررسی و مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/5% محاسبه شده است. پس از جمع آوری و تلخیص داده ها به منظور تحلیل و تفسیر سوال های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر کارکنان وضعیت فرآیند استعدادپروری در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود در تمام مولفه های فرآیند استعدادپروری و حالت مطلوب آن ها فاصله معنادار وجود دارد که در راستای کاهش این فاصله در جهت رفع آن پیشنهاداتی نیز ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤: نتايج تحليل وضعيت مطلوب فرآيند استعدادپروري انحراف خطاي معيار مؤلفه ميانگين استاندارد ميانگين تدارک دوره هاي آموزشي ويژه متناسب با موقعيت شغلي 3/50 0/67 0/10 منابع لازم براي ابتکارات نو 4/30 0/46 0/07 تدارک فرصتي جهت همراه ساختن افراد با تجارب موفق در زمينه هاي 0/11 0/72 4/09 کاري تدارک فرصت هاي پرورش و بالندگي با ارايه تسهيلات تدريس 4/38 0/46 0/07 آگاهي نسبت به رخدادها و تحولات محيطي و آموزشي ملي و بين المللي 4/12 0/72 0/11 تأکيد بر بوميسازي در به کارگيري الگوهاي موفق و مستندات تجربي 4/25 0/66 0/10 تعريف اهداف چالشي و استانداردهاي متعالي در راستاي توسعه شغلي 4/25 0/58 0/09 تعريف اهداف چالشي و استانداردهاي متعالي در راستاي توسعه فردي 4/05 0/44 0/06 همراه و همگام ساختن افراد با علم ، تخصص ، تکنولوژي در زمينه هاي 0/01 0/01 4/00 کاري فراهم کردن شرايط توسعه مهارت هاي فردي 4/05 0/45 0/07 ميانگين کل آموزش و بهسازي 4/09 0/29 0/04 دادن اختيار لازم در پست هاي مختلف ، متناسب با مسئوليت ها 4/05 0/45 0/07 هدف گذاري با مشارکت کارکنان 4/25 0/43 0/06 اعطاي حداکثر آزادي عمل و استقلال ممکن در انجام کار 4/27 0/64 0/10 امکان مشارکت افراد در فرآيندهاي تصميم گيري 4/00 0/39 0/06 ميانگين کل جلب مشارکت 4/14 0/21 0/03 تأکيد بر انتقال دانش و تجربيات افراد به يکديگر 4/45 0/50 0/07 تدارک فرصت هاي تبادل و تسهيم اطلاعات و دانش 4/27 0/59 0/09 ارتباط با افرادي که کارکنان را در رسيدن به اهدافشان ياري ميکنند 3/95 0/31 0/04 ايجاد، توسعه و حفظ روابط مثبت 4/25 0/42 0/07 تدارک ارتباطات اجتماعي و کاري با ايجاد روابط با نهادها و افراد مؤثر 4/00 0/01 0/06 تأکيد بر برقراري ارتباطات در فضاي توأم با حمايت و دور از ترس و 0/08 0/42 4/77 تهديد ميانگين کل توسعه روابط استعدادها 4/28 0/12 0/01 ميانگين کل در استعدادپروري 4/17 0/12 0/02 منبع : (محاسبات نگارندگان ) پاسخ به سؤال سوم پژوهش : آيا بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب فرآيند استعدادپروري در واحد منابع انساني شرکت خودروسازي سايپا تفاوت معنادار وجود دارد؟ به منظور مقايسه وضع موجود با وضع مطلوب فرآيند استعدادپروري، از آزمون t تک گروهي استفاده کرديم .