چکیده:
بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به دغدغه ای مهم و اساسی برای کسب و کار ها تبدیل شده است. یافته های پژوهش ها نشان می دهد حدود 70 درصد برنامه-های تحولی در کسب و کارها از قبیل: برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت دانش، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد، به دلیل عدم احساس نیاز و انگیزه لازم برای تحول با شکست مواجه می شوند. برای کاهش نرخ شکست، شناسایی و افزایش انگیزاننده های کسب و کارها برای بکارگیری این برنامه های تحولی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، با توجه به تمرکز تحقیق حاضر بر روی نظام های مدیریت عملکرد به عنوان یکی از برنامه های تحولی در سازمانها، سوال پژوهش حاضر این است که انگیزه های بکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی کدامند؟ علاوه بر شناسایی انگیزاننده ها، این تحقیق همچنین بدنبال شناسایی میزان اهمیت و روابط بین این عوامل انگیزشی نیز می باشد. بدین منظور از روش تحقیق کیفی اکتشافی استفاده گردید، تا از نظر خبرگان و متخصصان برخوردار از تجربه و شایستگی لازم در زمینه نظام های مدیریت عملکرد بهره گیری شود. در مرحله اول براساس شاخص تعداد کارکنان شش کسب و کار بزرگ کشور برخوردار از تجربه بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و داده های لازم از طریق مصاحبه واقع محور استخراج، مستندسازی و با استفاده از مدل اشتراس کدگذاری گردید. در گام بعد یافته های حاصل از پژوهش ها و کدگذاری تجربیات بر اساس روش مدیریت تعاملی توسط خبرگان منابع انسانی برخوردار از تجربه لازم در زمینه بکارگیری نظام مدیریت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ، مورد ارزیابی، غربال گری و سپس مدلسازی قرارگرفته است. در مرحله دوم از روش های ایده نویسی به منظور گردآوری داده ها استفاده گردید. براساس یافته های نهایی پژوهش، با اهمیت ترین انگیزه-های کسب و کارهای بزرگ ایرانی در بکارگیری نظام مدیریت عملکرد عبارتند از: فعالیت شرکت در فضای رقابتی، احساس نیاز رهبران به ایجاد تحول در کسب و کار، کنترل و اطمینان از تحقق اهداف، همراستایی اهداف فردی و سازمانی، پایش عملکرد و پاداش دهی براساس عملکرد و شناخته شدن بر اساس علمکرد. شناسایی روابط بین انگیزاننده ها نشان داد که وجود فضای رقابتی، به عنوان یکی از علل برانگیخته شدن کسب و کارها برای استفاده از نظام مدیریت عملکرد، بر سایر انگیزاننده ها تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است. همچنین برخی دیگر از انگیزاننده ها از قبیل پاداش دهی براساس عملکرد، پایش عملکرد و شناخته شدن براساس عملکرد نیز تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. کاربردهای یافته های تحقیق و پیشنهاداتی برای پژوهشگران آینده در انتهای مقاله مورد مطالعه قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، با توجه به تمرکز تحقيق حاضر بر روي نظامهاي مديريت عملکرد به عنوان يکي از برنامه هاي تحولي در سازمانها، سؤال پژوهش حاضر اين است که انگيزههاي بکارگيري نظام مديريت عملکرد منابع انساني در کسب و کارهاي بزرگ ايراني کدامند؟ علاوه بر شناسايي انگيزانندهها، اين تحقيق همچنين بدنبال شناسايي ميزان اهميت و روابط بين اين عوامل انگيزشي نيز ميباشد.
براساس يافته هاي نهايي پژوهش ، با اهميت ترين انگيزههاي کسب و کارهاي بزرگ ايراني در بکارگيري نظام مديريت عملکرد عبارتند از: فعاليت شرکت در فضاي رقابتي، احساس نياز رهبران به ايجاد تحول در کسب و کار، کنترل و اطمينان از تحقق اهداف، همراستايي اهداف فردي و سازماني، پايش عملکرد و پاداشدهي براساس عملکرد و شناخته شدن بر اساس علمکرد.
جدول ٢: اطلاعات خبرگان شرکت کننده در جلسه مديريت تعاملي شاخص هاي انتخاب افراد مشارکت سابقه مشاوره به سابق کار کارشناسي در زمينه تأليف حداقل يک کتاب يا کنندگان بيش از يک سازمان منابع انساني بيش از ٥ سال مقاله 1 ١ سازمان ٨ سال سابقه کاري ١ اثر پژوهشي 2 - ٥ سال سابقه کاري - 3 ٣ سازمان ٦ سال سابقه کاري ١ اثرپژوهشي 4 ٤ سازمان ٧ سال سابقه کاري ٢ اثر پژوهشي 5 ٢ سازمان ٧ سال سابقه کاري ١ اثر پژوهشي 6 ٦ سازمان ٧ سال سابقه کاري - 7 ٣ سازمان ٨ سال سابقه کاري - 8 - ٣ سال سابقه کاري - منبع : (يافته هاي نگارندگان) در اين مرحله به منظور گردآوري دادهها از روش ايدهنويسي و همچنين از نرمافزار الگوسازي ساختاري تفسيري براي تعيين روابط بين مقولات استفاده شده است (رضاييزاده و همکاران، ١٣٩٣).