چکیده:
آموزش مجازی به دلیل مزایایی از قبیل انعطاف پذیری زمانی و مکانی، یکی از ابزارهای مناسب برای آموزش کارکنان در سازمان ها و محیط کار محسوب می-شود. اما، تحقق این مزایا و استفاده بهینه از ظرفیت های آموزش مجازی مستلزم شناسایی و رفع موانع فراروی بکارگیری آن است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی موانع مدرسان در آموزش و به سازی مجازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی و با شیوه پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه شهید بهشتی (166 نفر) بود که حداقل در یک دوره آموزش بصورت مجازی شرکت کرده بودند و تعداد 115 نفر از آنان بعنوان نمونه بر اساس نمونه گیری تصادفی خوش های انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن توسط تعدادی از صاحب نظران آموزش مجازی و منابع انسانی؛ و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 95٪ تایید گردید. داده های حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که مهمترین موانع بکارگیری آموزش مجازی در آموزش و به سازی منابع انسانی در سطح مدرسان به ترتیب مربوط به موانع آموزشی با میانگین رتبه ای (2/80) و موانع زیرساختی- فنی با میانگین رتبه ای (2/69) است. پیرو نتایج این تحقیق، موانع اخلاقی و فرهنگی-اجتماعی برای بکارگیری آموزش مجازی در آموزش و به سازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی از کمترین میزان اولویت و اهمیت برخوردارند. کاربردهای یافته های این تحقیق برای ارتقای استفاده از آموزش مجازی در راستای بهبود آموزش و توسعه منابع انسانی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
1-Learning Management System شايد يکي از مهمترين و قابل تاملترين يافتههاي پژوهش حاضر اين باشد که موانع آموزشي و زيرساختي- فني را براي بکارگيري آموزش مجازي در آموزش منابع انساني، مهمتر از موانع اخلقي و فرهنگي-اجتماعي ميداند.
مهمترين موانع آموزشي در آموزش و بهسازي مجازي منابع انساني در سطح مدرسان آزمونها شاخصهاي توصيفي آزمون t تک نمونهاي آزمون رتبهبندي فريدمن انحراف درجه سطح ميانگين اولويت آماره خي دو - متغير تعداد ميانگين معيار T آزادي معنيداري رتبه برخورداري سطح معناداري وجود استانداردهاي ناکافي در زمينه آموزش مجازي ٢٧٢ ٣/٧٨ ٧/١٧٦ ٧/٦٨ ٢٧٧ ٧/٧٧٧ ٤/١١ ٢ ضعف پشتيباني آموزشي 1 7/77 7/777 277 1/11 2/77 3/63 272 فقدان توجه کافي به تنوع ويژگيها، سبکها و نيازهاي يادگيرندگان ٢٧٢ ٣/٦١ ٧/١٧٣ ٦/١٣ ٢٧٧ ٧/٧٧٧ ٧/٦١ ٣ توجه کم به فرايند نيازسنجي آموزشي در آموزش مجازي ٢٧٢ ٣/١٤ ٢/٧٧ ١/٤١ ٢٧٧ ٧/٧٧٧ ٧/٣١ ٨ توجه کم به فرايند ارزشيابي دورههاي آموزشي 1 7/71 7/777 277 8/74 2/28 3/86 272 تسلط ناکافي به زبان انگليسي 261/17 6 6/18 7/771 277 3/27 2/21 3/37 272 کيفيت پايين محتواي ارائه شده در آموزش مجازي ٢٧٢ ٣/١٧ ٢/٧٨ ١/٦٧ ٢٧٧ ٧/٧٧١ ٦/٨٧ ٧ - 7/777 مقاومت در برابر تغيير نقش خود در آموزش مجازي نسبت به آموزش ٢٧٢ ٣/٧٢ ٢/٧٧ ٧/٢٤١ ٢٧٧ ٧/٤١٨ ١/٦٤ ٤ حضوري باور اندک نسبت به سهولت استفاده از آموزش مجازي ٢٧٢ ٣/٧٧ ٧/١١١ ٧/٧٧٧ ٢٧٧ ٢/٧٧ ١/٦٣ ١ باور اندک نسبت به سودمندي استفاده از آموزشهاي مجازي ٢٧٢ ٣/٧١ ٢/٧١ ٧/٢١٧ ٢٧٧ ٧/٤١٧ ١/٦١ ٢٧ باور اندک کاربران به اينکه ميتوانند در آموزش مجازي موفق باشند ٢٧٢ ١/١١ ٢/٧١ ٧/٧١١- ٢٧٧ ٧/٨٦٤ ١/١٨ ٢٢ اضطراب و ترس استفاده از فناوري 21 8/37 7/772 277 -3/31 2/74 1/63 272 نمره کل )مانع آموزشي( 7/777 277 3/12 7/771 3/17 272 منبع: )يافتههاي نگارندگان ( همانگونه که در جدول ١ ملحظه ميشود، از ميان ٢١ مانع آموزشي، ٤ تاي آنها داراي ميانگين بالتر از ٣ و تفاوت معنيدار با ميانگين نظري ميباشند.