چکیده:
هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک بود.
روش
روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 68 دانش آموز پسر 10 تا 14 ساله مراجعه کننده در بازه زمانی مهر و آبان ماه 96 به مرکز مشاوره راه نوین زندگی شهر گنبدکاووس بود. از بین آنها 30 دانش آموز که کمترین نمره سازگاری را در پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ، 1993 و بالاترین نمره را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان نسخه والدین گادو و اسپراکفین (2007) کسب کرده بودند؛ به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی و بر اساس تلفیق دستورالعمل مک گی، وود و برنتلی (1390) و آلن، مک گی و بارلو (2009) تحت آموزش گروهی نظم بخشی هیجانی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه در نشانه های اختلال سلوک (27/19 =F، 001/0 =P) ، سازگاری کل (02/59 =F، 001/0 =P) ، سازگاری عاطفی (86/19 =F، 001/0 =P) ، سازگاری اجتماعی (83/47 =F، 001/0 =P) و سازگاری تحصیلی (05/32 =F، 001/0 =P) در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد.
نتیجه گیری
از آنجا که آموزش نظم بخشی هیجان، بر تعامل فرد با هم سال ها و اجتماع به شکل مستقیم تاثیرگذار است؛ به نحو مطلوبی میتواند از میزان نشانگان اختلال سلوک بکاهد. لذا نهادهای خانواده، تربیتی، آموزش و پرورش و مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره می توانند در جهت بهبود این اختلال از این روش بهره مند شوند.
خلاصه ماشینی:
دانش آموخته کارشناسي ارشد روان شناسي باليني، دانشگاه الزهرا، تهران ، ايران چکيده هدف : هدف پژوهش تعيين اثربخشي آموزش نظم بخشي هيجاني بر سازگاري عاطفي، اجتماعي و تحصيلي پسرهاي ١٠ تا ١٤ سال دچار اختلال سلوک بود.
از اين رو، به نظر ميرسد اين اختلال ممکن است سبب ايجاد مشکلاتي در زمينه هاي سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي براي دانش آموزان شود که فهم کامل آن نيازمند توجه به حوزه هاي اجتماعي، عاطفي و رفتاري زندگي فرد است (زارع ، آقازيارتي، ملک شيخي و شريفي، زودآيند).
conduct disorder سازگاري دانش آموزان دچار اختلال سلوک تأثير داشته باشد؛ درمان نظم بخشي هيجاني ١ است .
از اين رو، آموزش نظم بخشي هيجان به معناي کاهش و مهار هيجان هاي منفي و نحوه استفاده مثبت از هيجان ها است که ميتواند در سازگاري، عملکرد تحصيلي، کاهش استرس و رفتارهاي تکانش گري، استرس پس از سانحه ، پرخاشگري و اضطراب مؤثر باشد (اعظمي، سهرابي، برجعلي و چوپان ، ١٣٩٣؛ حاتمي، حسني، ارجمندنيا و نعيميپور، ١٣٩٤؛ کياني، هاديانفر و ميچل ، ٢٠١٦؛ مازورسکي-هروويتز، فلتن ، مک فرسون و چرونيس - توسکانو، ٢٠١٥؛ مک درمت ، تال ، گراتس ، داگتيرز و ليجويس ، ٢٠٠٩؛ دينفندروف ، ريچارد و يانگ ، .
با اين حال ، يافته هاي اين پژوهش نتايج مهم و معنيداري را در زمينه اثربخشي آموزش نظم بخشي هيجان بر سازگاري عاطفي، اجتماعي و تحصيلي دانش آموزان دچار اختلال سلوک به دست داد.