چکیده:
یکی از سیاستگذاریهای مهم آموزش عالی در اغلب کشورها میتواند ساخت و تولید سرمایه اجتماعی از طریق توسعه کیفیت آموزش منابع انسانی باشد. سیستمهای آموزشی میتوانند با فراهمآوری فرصتهای کیفی آموزش برای همهی ذینفعان زمینه مناسبی برای حضور آنان در حوزههای مختلف عمومی و اجتماعی را فراهم آورند. اما آنچه باید در ارزیابی این سیاستگذاری مدنظر قرار گیرد توجه به مفاهیم نظری مختلف کیفیسازی آموزش است. یکی از مهمترین مفاهیم نظری تاثیرگذار بر کیفیت توسعه منابع انسانی در دهههای اخیر، توجه به ارتباط و بسط کیفیت آموزش با ساخت و تولید سرمایه اجتماعی است. لذا در این مقاله با رویکرد توصیفی، تحلیلی و کیفی به بررسی این مقوله مهم میپردازد. بنابراین با تحلیل مفهوم سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با کیفیت مهارتهای آموزشی مورد نیاز منابع انسانی میتوان سیاستگذاری مناسبی برای ارتقاء کیفیت آموزش عالی به عمل آورد و در نهایت نتیجه گرفته شده است که برقراری توازن و تعادل در ابعاد اقتصادی و فرهنگی، ضرورت سیاستگذاری عالمانه در کیفیت آموزش عالی است.
خلاصه ماشینی:
يکي از مهم ترين مفاهيم نظري تأثيرگذار بر کيفيت توسعه منابع انساني در دهه هاي اخير، توجه به ارتباط و بسط کيفيت آموزش با ساخت و توليد سرمايه اجتماعي است .
بنابراين با تحليل مفهوم سرمايه اجتماعي و ارتباط آن با کيفيت مهارت هاي آموزشي مورد نياز منابع انساني ميتوان سياست گذاري مناسبي براي ارتقاء کيفيت آموزش عالي به عمل آورد و در نهايت نتيجه گرفته شده است که برقراري توازن و تعادل در ابعاد اقتصادي و فرهنگي، ضرورت سياست گذاري عالمانه در کيفيت آموزش عالي است .
آموزش عالي معرف نوع مهمي از سرمايه گذاري در منابع انساني است که با فراهم آوردن و ارتقاء بخشيدن دانش ، مهارت ها و نگرش هاي موردنياز کارکنان ارشد فني، حرفه اي و مديريتي به توسعه اقتصادي کمک ميکند.
1-Mass Education 2-Human Capital 3-Social Policies 4-Social Capital فوکوياما (١٩٩٥)، تحقيقات گستردهاي در مورد نقش اعتماد در سازمانها انجام داد و نتيجه گرفت اعتماد و آرمان مشترک در قلب ، ايجاد و حفظ سازمانهايي است که به صورت موفقي اداره ميشوند.
علاوه بر اين پيشرفت هاي نظري توسعه منابع انسـاني در ايـن ارتبـاط پيـدا کـرد، بـه نظـر ميرسد که جايگاه خوبي در ساخت سرمايه اجتماعي هم در درون سازمان و هم به طور وسـيع تـر در جامعه ، پيداکرده است .
F (2004) Andragogy and social capital Theory: The implications For Human Resource Development.
F (2004) Andragogy and social capital Theory: The implications For Human Resource Development.