چکیده:
بالندگی اعضای هیئت علمی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزش عالی است که شامل تمام فعالیتهای برنامهریزی شده و هدفمندی است که دانش فردی و مهارتهای اساسی و لازم برای عملکرد بهتر در دانشگاه را برای اعضای هیئت علمی فراهم میکند. این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی از روش نظریه مبنایی استفاده شده است و در بخش کمی به آزمون اعتبار الگو در بین اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران میپردازد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 17 نفر از افراد متخصص و صاحبنظر میباشد و بخش کمی شامل تمام اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 307 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است؛ اعتبار و روایی در بخش کیفی از طریق دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و مرور توسط خبرگان غیر شرکتکننده و در بخش کمی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان آن 90/0 بود. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و برای تایید و آزمون مدل مفهومی از تحلیل عاملی تاییدی و از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده 13 مقوله کلی هست که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی؛ پدیدهمحوری (مشارکت در تصمیمگیریها)؛ شرایط زمینهای؛ شرایط مداخلهگر؛ راهبردهای بالندگی و پیامدها به دست آمده است که عوامل موثر بر فرایند بالندگی هیئت علمی و روابط آنها را نمایان میکنند.
خلاصه ماشینی:
امروزه بيشتر صاحب نظران علم سازمان و مديريت ، منابع انساني هر سازمان را عامل اصلي بقا، خدمت و موفقيت سازمان ها ميدانند (٢٠٠٣ ,McGillis) و در همين راستاست که در دهه هاي اخير تأکيد فزايندهاي بر بهسازي دانشگاهي، توسعه و بالندگي اعضاي هيئت علمي و کارکنان از سوي سازمانها و نظامهاي آموزش عالي در کشورهاي مختلف قابل مشاهده است به طوري که واحدهايي با عنوان مرکز بالندگي هيئت علمي بويژه مراکز بهبود تدريس و يادگيري براي هيئت علمي تشکيل شده که گستره فعاليت هاي آنها از کل سازمان تا برنامه هاي عادي مربوط به هيئت علمي را شامل مي شود (٢٠٠٣ ,Campbel &Cuno ٢٠٠٥ ,Grant) و به عنوان ابزار ارزشمندي براي بهبود کيفيت زندگي اعضاي هيئت علمي، تسهيل تغيير و تحول سازماني و بهبود جو دانشگاه مورد استفاده قرار مي گيرد (٢٠٠٧ ,Matthew et al).
Evolving as nurse educators in problem-based learning through a community of faculty development.