چکیده:
بازطراحی نظامها و فرایندهای مرتبط با هر یک از آنها می¬تواند تاثیر چشمگیری در هدایت و مدیریت منابع انسانی کشور به سمت اهداف و آرمانهای توسعه کشور داشته و از موازی¬کاری و اقدامات و فعالیتهای غیر هدفمند و غیر سیستمی جلوگیری نماید. این مقاله با هدف ارائه الگویی برای تبیین مولفهها و نحوه ارتباط و تعامل بین سیاستها، استراتژیها، برنامهها و اقدامات هریک از این سازمانها و وزارتخانههای ذیربط در امر توسعه منابع انسانی طراحیشده است. بر همین اساس مبتنی بر روش اکتشافی از روش گردآوری دادههای کیفی دادههای لازم برای تحلیل بر پایه رویکرد سیستمی و برهمکنشهای بین مولفههای توسعه منابع انسانی ملی، زیرسیستمها و متغیرهای سیستم استخراجشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیستم توسعه منابع انسانی ملی دارای زیرسیستمهای اصلی تربیت و عرضه نیروی انسانی و بازار کار میباشد. این دو زیرسیستم تحت سیاستگذاریهای زیرسیستم مدیریت منابع انسانی و رشد و توسعه اقتصادی قرار دارند بهعبارتدیگر سیاستهای بخش منابع انسانی کشور بهعنوان درونداد زیرسیستم عرضه و بازار کار نیروی انسانی عمل میکند. همچنین حلقههای علی معلولی بهدستآمده از زیرسیستمهای ششگانه این الگو، متغیرهای اثرگذار و نحوه تعاملات آنها بر روی یکدیگر را ترسیم و بهعنوان مبنایی جهت ارائه راهکار ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
1. Alagaraja & Wang جدول ١: مدل هاي توسعه منابع انساني ملي مدل توسعه منابع انساني ملي کشورهاي نمونه ١ نظام هاي آموزشي ( بخش هاي آموزشي رسمي و غير رسمي، نظام هاي آمريکا، بريتانيا، فرانسه ، آلمان آموزش دانشگاهي و آموزش مبتني بر کار در سازمان ) ٢ اثرات شغلي و بازار کار بر نظام اموزش فني و حرفه اي، توسعه مهارت و آموزش آلمان ، فرانسه ، ژاپن در محيط کار ٣ تاثيرات فرهنگي و تاريخي بر نظام آموزش فني و حرفه اي، موسسات کارآموزي، آمريکا، فرانسه ، آلمان ، اتريش ، سوئيس ، ژاپن سيستم آموزش سازماني در بخش توليد و صنعت ٤ نقش و ميزان دخالت دولت ( مرکزي/ فدرال ) در آموزش فني، شغلي و آموزش سنگاپور، تايوان ، کره جنوبي محيط کار در سطوح محلي و منطقه اي 5 کانادا، آمريکا، استراليا، نيوزيلند، بريتانيا، ارتباط بين بازار کار، ترتيبات نهادي، توسعه مهارت شغلي و تقاضاهاي صنعتي اتريش ، بلژيک ، فرانسه ، آلمان ، سوئيس ، ژاپن ، مکزيک ، ايتاليا، اسپانيا 6 بريتانيا، آمريکا، استراليا، نيوزيلند، کاندا، شکل گيري نظام ملي مهارت مرتبط با وابستگي بنيادي دولت ، بازار کار و آلمان ، اتريش ، سوئيس ، هلند، کره جنوبي، سرمايه تايوان ، ژاپن ، سنگاپور، مکزيک ، برزيل ، شيلي ٧ نقش توسعه منابع انساني در تدوين خظ مشي و فعاليت هاي توسعه منابع برزيل ، چين ، مکزيک ، آفريقاي جنوبي انساني ملي ٨ بررسي الگوي توسعه منابع انساني در محيط هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي چين ، هند، مکزيک ، کنيا، مراکش ، آفريقاي و سياسي معاصر جنوبي ٩ نقش حکومت در توسعه اقتصاد ملي مکزيک ، کنيا (منبع : ٢) اسپارکمن ١نيز در تحقيقي، ضمن مطالعه شرايط سياسي، اقتصادي، اجتماعي و آموزشي و همچنين چالش هاي موجود و روندهايي که بر توسعه منابع انساني ملي اثرگذارند، عوامل توسعه منابع انساني را در کشور برزيل چهارچوب بندي نمود (١٠) و به اين نتيجه رسيد که در بين فاکتورهاي شناساييشده ، نژاد، جنسيت و کيفيت آموزشي از اهميت بالاتري برخوردار بودند.