چکیده:
از مهمترین راهبردهای توسعه پایدار در دانشگاههای ارزش آفرین و پیشگام در عرصه خلق دانش و فناوری، بستر سازی برای فعالیت بهینه اعضای هیئت علمی است. در پژوهش حاضر، سعی شد چالش ها و موانع رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام در دانشگاههای دولتی شهر تهران مورد مطالعه قرار گیرد. بدین منظور از نمونه گیری هدفمند، از نوع ملاکی استفاده شد که پس از مصاحبه یازدهم، اشباع نظری دادهها حاصل گردید، اما در راستای اعتباربخشی به یافته ها، مصاحبه ها تا پانزدهمین نفر ادامه یافت. داده ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختاریافته و در سه شیوه « حضوری»، «تلفنی» و « مکتوب» جمع آوری شده و مبتنی بر راهبرد هفت مرحله ای کلایزی، تحلیل گردید. نتایج پژوهش، به شناسایی چالش ها در دو بخش عمده «رشد و بالندگی» و «سلامت روانی» منتج گردید. چالش های رشد و بالندگی شامل مقوله های: «حقوق و مزایای ناچیز در قبال حجم سنگین کار»؛ «ابهام در قوانین ارتقاء و نبود اطلاع رسانی کافی»؛ «ارایه نشدن خدمات لازم برای انجام وظایف سازمانی»؛ «مشکل فضا و مدیریت نامناسب آن»؛ «نبود مهد و شیرخوارگاه برای نگهداری فرزندان اساتید» است. در خصوص سلامت روانی، سه چالش عمده شامل: «فرسودگی شغلی به دلیل حجم زیاد دروس ارائه شده»؛ «دغدغه عقد قرارداد طرح های پژوهشی با سازمان ها»؛ «تحت فشار بودن برای چاپ مقاله نمایه شده در WOS برای تمدید قرارداد دو ساله»، شناسایی گردید. یافته ها نشان داد که اعضای هیئت علمی، با چالش های متعدد و متفاوتی مواجه اند که استمرار آن ها زمینه افت بهره وری، تعهد، سلامتی و نشاط و پویایی ایشان را فراهم آورده و می تواند در سطوح، فردی، تیمی، سازمانی و اجتماعی، چالش ها و آسیب های مضاعفی را به همراه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٣٩٦، ٢٥-١ Human Resources Vol. 4, No 13, 2017, 1-25 بازنمايي موانع و چالش هاي رشد و بالندگي اعضاي هيئت علمي جديدالاستخدام : مطالعه اي به روش پديدارشناسي 1 مجيد قاسمي *2 کيوان صالحي (تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٠٩/٢٩؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٣/٢٩) چکيده از مهم ترين راهبردهاي توسعه پايدار در دانشگاه هاي ارزش آفرين و پيشگام در عرصه خلق دانش و فناوري، بسترسازي براي فعاليت بهينه اعضاي هيئت علمي است .
بالن و گودوين (٢٠٠٧)، عواملي چون جالب بودن کار، قدرداني، حقوق کافي، امکانات پيشرفت و تحقق استعدادها و شرايط کاري مناسب ، امنيت شغلي، آزادي علمي، استخدام رسمي، توازن و تعادل بين زندگي و کار را در افزايش رشد و بالندگي و انگيزش شغلي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها موثر قلمداد کرده اند (٢٠٠٧ ,godwin &Ballon ).
به اين منظور مطالعه چالش ها و موانع رشد و بالندگي اعضاي هيئت علمي جديدالاستخدام دانشگاه ها ميتواند به عنوان گامي به سوي ارتقاء کيفيت در نظام آموزش عالي به ويژه در سطح دانشکده ها و گروه هاي آموزشي تلقي شود.
در زمينه آموزشي، حجم کار زياد و نامتناسب تقاضا در زمان کم و مسئوليت هاي اعضاي هيئت علمي چالش اصلي شامل «نداشتن زمان کافي براي تحقيقات و آموزش ؛ عدم شناخت ؛ انتظارات غير واقعي در مورد آنچه را که ميتوان در زمان داده شده انجام داد» و در زمينه پژوهشي، «مشکل عمده ناتواني علمي و عدم تعادل پژوهش با بار آموزشي بوده و در بخش خدمات عدم وجود مرکزي جهت ارائه برنامه هاي مشاوره به اساتيد کم سابقه و تازه کار از چالش هاي اصلي بود «روشن نبودن قوانين و انتظارات از ديگر چالش هاي اساتيد بوده است » (٢٠١٥ ,.