چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های توسعه شایستگی مدیران بانکی انجام شده است. برای نیل به مقصود مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. برای تدوین چارچوب پژوهش، نخست ادبیات و پیشینه توسعه مدیران با تاکید بر شایستگیهای مدیریتی مطالعه و چارچوب و پرسش های مصاحبه تدوین شد. سپس مصاحبه ها در جامعه آماری مدیران ستادی بانک توسعه تعاون و با روش نمونه گیری هدفمند اجرایی شد. جامعه مورد مطالعه، مدیران خبره بانک و نمونه آماری 21 نفر از آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم های مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل، تحلیل محتوا بود. یافته های پژوهش نشان داد برای توسعه شایستگی مدیران می بایست پنج بعد، بیست مولفه و صد و سی و دو شاخص مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد. ابعاد پنجگانه عبارتند از: 1)بعد فکری – ارزشی، 2)بعد ارتباطی، 3)بعد فنی – تخصصی، 4)بعد مدیریتی و 5)بعد توانایی. مولفه های بیست گانه عبارتند از ارزشهای عمومی، ارزشهای سازمانی، بینش و نگرش، ویژگی شخصی، ارتباط فردی، ارتباط بین فردی، ارتباط بانکی، رهبری، اعتبارحرفه ای، دانش مالی – بانکی، دانش فناوری، مهارت آموزشی – پژوهشی، مدیریت خود، مدیریت دیگران، مدیریت کسب و کار، توانایی عاطفی، توانایی ذهنی، توانایی تجربی، توانایی تحصیلی و توانایی فیزیکی. شاخصهای صدو سی و دوگانه در مدل نهایی آورده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است برای توسعه شایستگی مدیران در حوزه پولی و بانکی، می بایست مدلی مشتمل بر یک هسته مرکزی، دربرگیرنده عناصر تشکیل دهنده شایستگیهای مدیریتی و جامعه حامی توسعه مدیران که لایه دوم تاثیرگذار بر برنامه های توسعه مدیران است و ابعاد پنجگانه، مولفههای بیست گانه و شاخصهای صد و سی و دوگانه مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در مطالعه اي در سال ٢٠٠٥ توسط بخش بانکي گروه آموزشي "بانک ست (BS)"٢ شايستگيهاي مديران بانکي در شش گروه شايستگي به شرح نمودار زير (١) طبقه بندي شده است : / نمودار شماره ١: گروه بندي شايستگيهاي مديران بانکي (٢٠٠٥ ,BANKSETA) 1-Haneberg 2-BANKSETA–COMPETENCE FRAMEWORK يانگ (٢٠٠٨) دوازده شايستگي مورد استفاده در صنعت بانکداري در فرايند مصاحبه براي انتصاب يا ارتقا داوطلبان به مشاغل مديريت را عبارت از خلق چشم انداز، شم کسب و کار و کارآفريني، شنود مؤثر، تفکر يا اقدام استراتژيک ، اعتمادسازي، نفوذ بر افراد، مديريت تغيير، توسعه ديگران ، تسهيم دانش ، قضاوت و تصميم گيري، جذب و مشتريگرايي و انعطاف پذيري و سازگاري ميداند.
Veldsman 2-Functional and professional specialisation competency 3-Enabling competencies 4-Leadership or management competencies 5-Ethical competencies 6-Contextual complexity competencies 7-Continuing professional development )CPD) 8-Professional learning 9-Professional learning community/ network 10-Mentoring 11-Coaching 12-Grenham, Gerry شرکت ١، چارچوب هاي قانوني و نظارتي، اصول عملياتي اداره شرکت ها، مباني نظري و کاربردي دانش تخصصي خدمات مالي، مديريت عمومي سازمان ، چالش هاي اخلاقي پيش روي مديران و توسعه توانايي بانکداران مدنظر قرار ميگيرد.
/ نمودار شماره ٢: ابعاد توسعه شايستگي مديران منبع : (يافته هاي نگارندگان ) بعد اول : ارزشي - فکري : اين بعد مشتمل بر شاخص ها و مولفه هاي احصاء شده در حوزه هايي چون ارزش ها، ويژگيهاي فردي و شخصيتي و نگرش و باور است .