چکیده:
با توجه به ضرورت و اهمیت آموزش در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تحقیق حاضر با هدف تدوین استراتژی های نظام آموزش منابع انسانی در این سازمان طراحی شده است. در این تحقیق جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش رو با تعدادی از خبرگان و صاحبنظران فعال در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، مصاحبه به عمل آمده و با استفاده از مدلSWOT از تلاقی این عوامل با هم استراتژی های مناسب در چهار دسته SO، ST،WO ،WT تبیین گردیده است. در مرحله بعد برای انتخاب بهترین استراتژی جهت توسعه نظام آموزش در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) به کار گرفته شده است. جهت تعیین وزنهای عوامل SWOT پرسشنامهای بر اساس مقیاس لیکرت به صورت 5 گزینهای طراحی و توسط تعدادی از کارشناسان و خبرگان سازمان تکمیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد استراتژیهای محافظهکارانه مناسبترین استراتژیها برای توسعه نظام آموزش میباشند. استراتژی «استقرار نظام برنامهریزی و مدیریت آموزشی در جمعیت» با نمره جذابیت 6.02 به عنوان بهترین استراتژی پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
در مرحله بعد براي انتخاب بهترين استراتژي جهت توسعه نظام آموزش در جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران ماتريس برنامه ريزي استراتژيک کمي (QSPM) به کار گرفته شده است .
جدول ٢: تحليل عوامل خارجي (EEF) ضريب نمره رديف عنوان رتبه اهميت نهايي O١ حمايت مديريت ارشد جمعيت از تقويت و توسعه آموزش 0,360 4 0,090 O٢ جايگاه مطلوب آموزش در سياست هاي کلان جمعيت 0,30 4 0,075 O٣ وجود نيروي انساني باتجربه ، خبره و باسابقه در جمعيت 0,065 4 0,260 O٤ درک ضرورت آموزش هاي همگاني براي جامعه مخاطب جمعيت 0,28 4 0,070 O٥ انگيزه مطلوب داوطلبان براي مشارکت در برنامه هاي آموزشي 0,240 4 0,060 توانمندي، قابليت ها و امکانات سازمان هاي مرتبط با آموزش براي ارائه آموزش هاي همگاني، 0,150 3 0,050 O6 عمومي و تخصصي O٧ جايگاه مطلوب جمعيت در نقش هماهنگ کننده آموزش هاي همگاني بين سازمان هاي مرتبط 0,280 4 0,070 O٨ نقش توانمند ساز فناوري اطلاعات براي ارتقاي کيفيت برنامه هاي آموزشي 0,120 3 0,040 O٩ رفع محدوديت هاي آموزشي با استفاده از قابليت هاي آموزش الکترونيکي و همراه ٠,٠٦٠ ٣ ٠,١٨٠ O10 ترويج يادگيري مشارکتي و فعال از طريق قابليت هاي يادگيري ٢,٠ 0,120 3 0,040 امکان بهره گيري از امکانات ، تجهيزات و توان علمي و تخصصي دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشي و 0,165 3 0,055 O11 بخش خصوصي تعريف نشدن سازوکارهاي انگيزشي و آموزشي براي به روزرساني مستمر دانش و مهارت نيروي 0,100 2 0,050 T1 انساني جمعيت اختلاف نظر بين مديران سازمان هاي تخصصي با موسسه در خصوص مديريت و اجراي دوره هاي T٢ آموزشي 0,065 1 0,065 چالاکي و انعطاف پذيري محدود فرآيندهاي مالي و تدارکاتي جمعيت براي تأمين نيازمنديهاي T٣ حوزه آموزش 0,070 1 0,070 T٤ تأثير نامطلوب رکود اقتصادي بر مشارکت در آموزش هاي همگاني و تخصصي جمعيت ٠,٠٣٠ ٢ ٠,٠٦٠ T٥ ضعف روحيه همکاري بين سازماني در زمينه آموزش هاي همگاني، عمومي و تخصصي ٠,٠٦٥ ١ ٠,٠٦٥ تأثيرگذاري تغييرات سياسي و مديريتي بر برنامه هاي درون و برون سازماني جمعيت در حوزه T٦ آموزش 0,090 2 0,045 جمع نمره 2/905 - 1 منبع : (محاسبات نگارندگان ) ماتريس ارزيابي عوامل داخلي (IFE) در فرايند بررسي عوامل داخلي پس از اين که عوامل کليدي داخلي (قوت ها و ضعف ها) شناسايي شدند، بايد اين عوامل مورد ارزيابي قرار گيرند تا مشخص شود که نظام درمجموع داراي قوت يا ضعف است .