چکیده:
ضرورتهای جهانی، منطقه ای و ملی، نیاز به گمرک پاسخگو را مورد تاکید قرار می دهند. سرمایه انسانی یکی از با ارزشترین داراییهای گمرک برای برآورده نمودن این ضرورت و همگام شدن با محیطی است که دائما در حال تغییر است. گمرک، سازمانی است که ضمن وظیفه ی پاسداری از مرزهای اقتصادی، حفاظت منافع جامعه را از طریق صیانت از سلامت اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی را برعهده دارد. در صورت اشتباهات غیر عمد کارکنان مشاغل اختصاصی گمرک امکان وارد شدن میلیاردها ریال خسارت به کشور وجود دارد. خساراتی که ممکن است به صورت مالی در زمان وقوع بوده و یا اثرات آن باعث بوجود آمدن خسارات مالی و معنوی در درازمدت باشد. بنابراین لزوم آموزش صحیح کارکنان که منجر به یادگیری در آنها شود و در انجام بهینه وظایف کارکنان با حداقل خطا، موثر واقع شود، جایگاه و اهمیت هرچه بیشتر آموزش ضمن خدمت کارکنان گمرک را نشان می دهد. برای هرچه بهتر برگزار شدن دوره های آموزشی از لحاظ کمی و کیفی در گمرک ایران، شناخت و رفع موانع و مشکلات بسیار حائز اهمیت است. به همین جهت در این پژوهش این سوال مورد بررسی قرار گرفت که آسیب های نظام آموزش کارکنان گمرک ایران چیست؟ در همین راستا با انجام مصاحبه ی کیفی با کارشناسان و خبرگان بخش آموزش گمرک ایران و انجام مطالعه تطبیقی بین المللی با گمرک ژاپن به بررسی آسیب های بخش آموزش گمرک ایران پرداخته شد و آسیب های شناسایی شده با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی AHP بررسی و اولویت بندی گردید.
خلاصه ماشینی:
به همين جهت در اين پژوهش اين سوال مورد بررسي قرار گرفت که آسيب هاي نظام آموزش کارکنان گمرک ايران چيست ؟ در همين راستا با انجام مصاحبه ي کيفي با کارشناسان و خبرگان بخش آموزش گمرک ايران و انجام مطالعه تطبيقي بين المللي با گمرک ژاپن به بررسي آسيب هاي بخش آموزش گمرک ايران پرداخته شد و آسيب هاي شناسايي شده با استفاده از تکنيک تجزيه و تحليل سلسله مراتبي AHP بررسي و اولويت بندي گرديد.
آموزش ضمن خدمت از لحاظ سازماني به آن آموزشي گفته ميشود که پس از استخدام فرد در سازمان صورت ميگيرد و هدف از آن آماده سازي افراد براي اجراي بهتر مسئوليت هايشان و بهبود تواناييها و مهارت هاي آنان است .
ميتوان آموزش ضمن خدمت را به عنوان فرايندي هدف مند و برگشت پذير در نظر گرفت که بر اساس آن ، موارد ويژه اي از دانش ها يا مهارت ها از طرف يک فرد خبره به فراگيران منتقل ميشود که اهم دلايل آن را ميتوان به صورت زير برشمرد: توانمندسازي در جهت رويارويي با تغييرات روزافزون و پيچيده و رقابت با ساير رقبا؛ • ضرورت بهبود عملکرد افراد با توجه به نتايج ارزيابي آنان ؛ • ايجاد شرايط لازم در فراگيران براي چرخش شغلي؛ • توسعه و استقرار عملکرد جديد؛ • تربيت و ايجاد آمادگي در يک زمينه ويژه آموزش ضمن خدمت عبارت است از مجموعه اي از فعاليت هاي نيازسنجي و برنامه ريزي، که به منظور اصلاح و بالا بردن دانش ، مهارت ها، نگرش ها و رفتارهاي اعضاي سازمان و انجام دادن وظايف خاص محوله سازماني، به کارکنان رسمي و در حال استخدام يک سازمان ارائه ميشود.