چکیده:
بیشتر حوادث جادهای در ایران ناشی از رفتارهای پرخطر، عدم آگاهی، فقر فرهنگی و عدم آموزشهای لازم است. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر پیامها و آگهیهای تبلیغاتی تلوزیونی در تغییر رفتار رانندگان و کاهش تصادفات جادهای است. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، کتابخانهای و از نظر هدف، کاربردی است و از نظر شیوه نگرش به مسئله، توصیفی-تحلیلی بهشمار میرود. جامعه آماری، 2000 نفر از رانندگان مسافری جادهای در شهر تبریز بوده و حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری کوکران، 322 نفر است. برای جمعآوری از روش میدانی و از طریق توزیع پرسشنامهها بین رانندگان اقدام شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و روایی صوری و خبرگان استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از آزمون تکنمونهای T استفاده شد و برای رتبهبندی عوامل از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد آگهیهای تلوزیونی بر کاهش تصادفات جادهای موثر است. همچنین براساس نتایج، آگهیهای تلوزیونی بهترتیب در اصلاح رفتارهای ناصحیح رانندگی، متقاعدکردن برای رانندگی ایمن و اقدام به رانندگی تدافعی تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
نکته حائز اهمیت این است که چرا باید هر روز شاهد از بین رفتن سرمایه های کشور باشیم و بهای این تلفات را چه کسانی خواهند پرداخت ؟ چرا باید جامعه با بحران انسانی درگیر باشد؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی های منظم و بهبود سطح آگاهی و فرهنگ اجتماعی و بسترسازی مناسب و مدیریت کارآمد سازمان ها و نهادهای مربوطه ، آمار تصادفات و تلفات جاده ای در آنها بسیار پایین است .
برای رسیدن به این هدف ، از رسانه تلویزیون بهره گرفته شده است که با بررسی رفتار رانندگان از آگهی های تبلیغاتی در برابر کاهش تصادفات و تلفات به عکس العمل آنها پی برد.
در پژوهشی که توسط یزدخواستی و مولایی (١٣٨٨)، در مورد نقش آگهی های تبلیغاتی در کاهش تصادفات انجام پذیرفت ، این نتیجه حاصل شد که بسیاری از افراد بخش عمده معلومات خود را مرهون رسانه ی تلویزیون هستند که می توان از ارتباط و رسانه ها بهره لازم را گرفت و ضمن آموزش ، فرهنگ رانندگی را به مردم آموخت تا ضمن کاهش تصادفات و سوانح جاده ای از آمار دلخراش آن کاست .
اسماعیلی و همکاران (١٣٩٢) در مقاله "بررسی نقش پلیس راه در مدیریت صحنه تصادفات جاده ای " به شناسایی و تبیین علمی برخی از عوامل موثر در کاهش تلفات و صدمات صحنه های تصادفات اشاره می کند که این نیازمند آموزش کارشناسان ، فرهنگ سازی و ...
جدول ٢- شاخص های توصیفی تاثیر آگهی های تلویزیون در مدیریت تصادفات جاده ای برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف استفاده شده است .