چکیده:
هدف پژوهش تعیین نقش واسطه ای خودپنداره در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با رفتارهای جامعه پسند بود.
روش
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر متوسطه اول پایه های هفتم تا نهم مدارس نواحی یک و دو شهرستان همدان به تعداد 21690 بود. میشل 1993، نسبت 10 تا 20 آزمودنی به ازای هر متغیر مشاهده شده و گاداگنولی و ولیسر (1998) نیز در پژوهش با رویکرد الگو یابی و تحلیل مسیر، نمونه ای با حجم 300 تا 450 نفر را ضروری می دانند. بنابراین در این پژوهش با در نظر گرفتن احتمال ریزش نمونه570 نفر، به روش نمونه برداری تصادفی دو مرحله ای به این صورت که از هر ناحیه 2 مدرسه به نام مدرسه شاهد 1 و 2 و مدرسه فروغ و فاطمه الزهرا و از هر مدرسه 4 کلاس انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987) ، پرسشنامه خودپنداره ساراسوت 1984 و مجموعه شخصیت جامعه پسند پنر، فریتشر، کریگر و فرایفلد (1995) بود. پس از حذف 48 پرسشنامه مخدوش و 2 داده پرت، داده ها با استفاده از روش الگویابی معادله های ساختاری تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیرمستقیم دلبستگی به همسالان با رفتارهای جامعه پسند (064/0=β، 001/0=P) ، دلبستگی به پدر با رفتارهای جامعه پسند (033/0=β، 018/0=P) و دلبستگی به مادر با رفتارهای جامعه پسند (022/0=β، 037/0=P) مثبت و معنادار است.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود برای کاهش رفتارهای ضداجتماعی و افزایش رفتارهای جامعه پسند در مدارس، برنامه هایی جهت ارتقای خودپنداره نوجوانان و ترمیم دلبستگی آن ها با والدین و همسالان تدوین شود.
خلاصه ماشینی:
Assistant Professor, Department of Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran Abstract Aim: The purpose of this study was to determine the mediating role of self- concept in the relation between attachment to parents and peers with prosocial behaviors.
The study tool was the inventory of parent and peer attachment by Armsden & Greenberg (1987), self- concept questionnaire by Sarswat 1984 and prosocial personality battery by Penner, Fritzsche, Craiger, & Freifeld (1995).
Keywords: attachment, parents, peers, prosocial behaviors, self-concept Citation: Mohammadi, T.
The mediating role of self-concept in relation between attachment to parents and peers with prosocial behaviors.
The mediating role of self-concept in relation between attachment to parents and peers with prosocial behaviors.
استاديار گروه روان شناسي، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامي، رودهن ، ايران چکيده هدف : هدف پژوهش تعيين نقش واسطه اي خودپنداره در رابطه بين دلبستگي به والدين و همسالان با رفتارهاي جامعه پسند بود.
طبق نظريه دلبستگي تعامل - هاي اوليه والد-کودک به گسترش بازنماييهاي شناختي يا «الگوهاي مؤثر دروني ٥» در مورد خود و ديگران به عنوان راهنما براي رفتارهاي خود و انتظار از ديگران در روابط نزديک کمک ميکند (مارکاند-ريلي، ٢٠١٢) و الگوهاي بين فردي مشترک، سبک هاي تنظيم عواطف و تجربه «خود» را در رابطه با ديگران شکل ميدهد (تاسکا، ٢٠١٤).
The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well- being in adolescence.