چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر فراترکیب پژوهشهای انجامشده در زمینة سیاست اخلاقی مدیران از منظر آموزههای اسلامی است. ابزار پژوهش سیاهة مطالعات و اسناد و مدارک گذشته در زمینة سیاست اخلاقی مدیران است که جمعاً بیست پژوهش را شامل میشود. شیوة تحلیل دادهها نیز کُدگذاری است. در این زمینه، با اتخاذ رویکرد کیفی در پژوهش و با بهرهگیری از روش فراترکیب، متون مربوطه شناسایی و، پس از ارزیابی، تعدادی از آنها برای استفاده در این پژوهش انتخاب و تحلیل شد. در گام بعد، متون انتخابی با هدف استخراج مصداقهای سیاست اخلاقی بررسی شد و 143 کُد شناساییشده در زمینة سیاست اخلاقی مدیران بر مبنای آموزههای اسلامی در 52 مفهوم و 5 مقوله، شامل مقولة مدیریتی- رهبری، ارتباطی- تعاملی، شخصیتی- رفتاری، ارزشی- اعتقادی، و دانشی- تحلیلی بررسی شد. یافتههای مطالعاتی میتواند هم در سیاستگذاری و انتخاب مدیران آموزش عالیِ آتی و هم به عنوان راهنمای عمل مدیران کنونی مورد توجه قرار گیرد.
The main purpose of this study was to meta-synthesis conducting the studies in the field of ethics policy managers from the perspective of Islamic lessons. The research tool was an inventory studies, documents about managers' ethical policy that were included the 20 studies. by adopting a qualitative approach in research and by using meta-synthesis method, the data analysis and coding practices were conducted. In this regard, the relevant texts are identified and after evaluation, some of them were selected and analyzed. In the next step, the texts were studied with the aim of extracting examples of ethical policy. The study explored and founded the 143 code of ethical management policy based on Islamic lessons covering 5 main categories in 52 sub categories. The main categories were comprised managerial leadership, interactive communication, behavioral characteristic and knowledgeable - analysis. The results of the study can be used for both policymakers and higher education administrator's in the current and future Conditions. Furthermore, the findings of this study may be considered as some guidelines in action from managers of higher education.
خلاصه ماشینی:
دانشیار، دانشکدٔە علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٩/١٠؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٥/١٠) چکیده هدف اصلی از پژوهش حاضر فراترکیب پژوهش های انجام شده در زمینۀ سیاست اخلاقی مدیران از منظر آموزه هـای اسـلامی است .
بنابراین ، با توجه به اهمیت موضوع اخلاق و مدیریت ، سیاسـت اخلاقـی مـدیران بـر مبنـای آمـوزه هـای اسـلامی در پژوهش های مدیریتی به منظور ارائۀ رهیافتی برای مدیریت آموزش عالی در کـانون توجـه این مقاله است .
همچنین ، با توجه به مبانی نظری و پیشینه های پژوهش حاضر، اگرچـه مطالعـات متعـددی دربارۀ اخلاق ، اخلاق مدیریت ، و اخلاق سیاسی انجام گرفتـه اسـت ، امـا در بعـد سیاسـت اخلاقی مدیران ، مطالعات اغلب به صورت موردی و پراکنده بوده و با نیازها و ویژگی هـای کشورهای خاصی متناسب است و بومیسازی متناسب با سیسـتم اسـلامی- ایرانـی انجـام نگرفته است .
برای گردآوری داده های پژوهش از اسناد و مدارک گذشته استفاده شده که شامل کلیـۀ پژوهش های انجام گرفته (اعم از پژوهشی و مروری) در زمینـۀ اخـلاق ، اخـلاق مـدیریت ، اخلاق سیاسی، و سیاست اخلاقی است .
یافته های پژوهش در این پژوهش ، با استفاده از روش فراترکیب ، پس از گردآوری و بررسـی داده هـای مـورد نیاز جمع آوریشده در زمینۀ سیاست اخلاقی مدیران آموزش عـالی بـر مبنـای آمـوزه هـای اسلامی، به یافته های پژوهش پرداخته شده است .