چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت تبیین نقش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای حل مسئله در پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی انجام شد. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه افراد متأهل شهر بندرعباس بودند که در قالب خانواده در مرکز این شهر در سال 1395 ساکن بودند که با توجه به جدول مورگان تعداد 400 خانواده بهعنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای سهمیهای انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران، پرسشنامه مقیاس مهارتهای ارتباطی زوجین، پرسشنامه مهارتهای حل مسئله کسیدی و لانگ، پرسشنامه چندوجهی شخصیتی مینه سوتا، پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به آسیبهای اجتماعی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که مهارتهای ارتباطی و سبک حل مسئله سازنده در کاهش آسیبهای روانی و تعارضات خانواده نقش دارد. همچنین مهارتهای ارتباطی و سبک حل مسئله سازنده با کاهش تعارضات خانواده بر منفی شدن نگرش افراد به آسیبهای اجتماعی نقش دارد؛ و درنهایت هر چه تعارضات خانواده بیشتر باشد، میزان آسیبهای روانی بیشتر و نگرش نسبت به آسیبهای اجتماعی نیز مثبتتر است.
خلاصه ماشینی:
ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران ، پرسشنامه مقیاس مهارت های ارتباطی زوجین ، پرسشنامه مهارت های حل مسئله کسیدی و لانگ ، پرسشنامه چندوجهی شخصیتی مینه سوتا، پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به آسیب های اجتماعی بود.
در مقابل عدم آگاهی خانواده به این مهارت ها (ارتباطی و حل مسئله ) باعث می شود که روابط زوجین دچار تنش و نارضایتی شود و به تبع آن نیازهای روانی اعضای خانواده برآورده نشود و سلامت روانی افراد به خطر افتد و احتمال ارتکاب آسیب های اجتماعی نیز بالا می رود (کاوه ، ١٣٩١).
در این پژوهش محققان درصدد پاسخگویی به این سؤال بودند که آیا بین مهارت های ارتباطی ، مهارت های حل مسئله ، در کاهش تعارضات خانوادگی ارتباط وجود دارد؟ و سهم هرکدام از این عوامل در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی چه قدر است ؟ با توجه به آنچه گفته شد ٨ فرضیه مستقیم و ٤ فرضیه غیرمستقیم تدوین شد که در بخش یافته ها به بررسی آن ها پرداخته شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتایج تحلیل معادلات ساختاری که در جدول شماره ٦ مشاهده شد: متغیر مهارت ارتباطی با ضریب استاندارد ٠/١١- به صورت مستقیم و منفی متغیر آسیب روانی را تحت تأثیر قرار می دهد.
متغیر سبک حل مسئله سازنده با ضریب استاندارد ٠/٠٣- به صورت غیرمستقیم و از طریق تعارضات خانواده متغیر آسیب اجتماعی را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می دهد.