چکیده:
فقه اسلامی برای استحکام درونی و بازسازی خود به عناصر و لوازمی وابسته است که یکی از آنها ساختار منطقی و دستهبندی نظامیافتۀ آن است: ساختاری که بتواند دانشی با این گستره را سازمان بخشد؛ جایگاه هر مسئله را مشخص کند؛ دستیابی به مباحث آن را روانتر و فهم مطالب آن را آسانتر نماید؛ با شبکۀ گسترشپذیر خود، گزارههای پیشین و پسین فقه را پذیرا باشد و همچنین، با تحولات ابزارهای نوین در ذخیرهسازی و جستوجوهای متنوع و بهویژه در جستوجوهای کارآمدِ موضوعی و شبکهای بهکار آید. پرسش اصلی آن است که برای ساختارشناسی نظامیافته و دستهبندی منطقی فقه چه راهکار مناسبی وجود دارد؟ در این مقاله، ساختارشناسی علم فقه از نگاه نظامسازی اصطلاحات و تأثیر آن در ارائۀ ساختار منطقی علم فقه، بهعنوان راهبردی اساسی، بررسی میشود. همچنین، با مروری بر دستهبندی رایج فقه برای تقسیمبندی آن الگویی پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
ir"/> چکیده فقه اسلامی برای استحکام درونی و بازسازی خود به عناصر و لوازمی وابسته است که یکی از آنها ساختار منطقی و دستهبندی نظامیافتۀ آن است: ساختاری که بتواند دانشی با این گستره را سازمان بخشد؛ جایگاه هر مسئله را مشخص کند؛ دستیابی به مباحث آن را روانتر و فهم مطالب آن را آسانتر نماید؛ با شبکۀ گسترشپذیر خود، گزارههای پیشین و پسین فقه را پذیرا باشد و همچنین، با تحولات ابزارهای نوین در ذخیرهسازی و جستوجوهای متنوع و بهویژه در جستوجوهای کارآمد موضوعی و شبکهای بهکار آید.
پرسش اصلی این است که برای دستهبندی نظامیافته و ساختار منطقی فقه چه راهکاری وجود دارد؟ ساختاری که بتواند دانشی با این گستره را سازمان بخشد؛ دستیابی به مباحث آن را روانتر و جایگاه هر مسئله را مشخص کند و فهم مطالب آن را آسانترنماید؛ ساختار منتظمی که با شبکۀ گسترشپذیر خود، گزارههای پیشین و پسین فقه را پذیرا باشد و با تحولات ابزارهای نوین در ذخیرهسازی، بازیابی و جستوجوهای متنوع ساده و پیشرفته و بهویژه در جستوجوهای کارآمد موضوعی و شبکهای بهکار آید.
همچنین، به عناصر و لوازم مختلفی نیز وابسته است که یکی از آنها دستهبندی نظامیافته و ساختارمند فقه است؛ نظامی که بتواند دانش گستردۀ فقه را سامان دهد و با شبکۀ معنایی گسترشپذیر، گزارههای نوشوندۀ فقهی را در دامن خود بپذیرد و با تحولات ابزارهای نوین در ذخیرهسازی، بازیابی و جستوجوهای متنوع و موضوعی، هماهنگ باشد و بهمعنای درست کلمه به مدیریت این دانش کارآمد بینجامد.