چکیده:
سیستم پا نظام فقطری معمار مسلمان بهعنوان نظام معنادار درونی در آدراک و خلق اثر جایگاه ویژهای دارد و
ازآنجاکه در روابط کالبد معماری و هنری و تعامل آنها با محیط, نظام عینی کارکرد مناسبی دارد؛ ولی در
تعاملی که معمار و مخاطب با اثر برقرار میکنندء نظام فطری کارایی دارد. حقیقت در شناختشناسی و جایگاه
اندیشه دینی بهعنوان یک نگرش کلی در نظام فطری انسان مطرح است. به عبارتی آنچه نظام معناداری را در هر
حوزهای از دانش ایجاد میکند؛ برگرفته از فطرت انسان است. آزاینجهت نظام فطری در دین اسلام موژّلفههایی را
برمیتابد که با شناخت و ایجاد ارتباط بین آنها میتوان معماری را در جهت تحقق یک هدف متعالی که همان
حیات طیبه و احسان است. سوق داد. با تعریف و شناخت مولفههای قرآنی بهعنوان اجزای نظام فطری» رابطه
معنادار و بههمپیوسته آنها را در حوزه معماری و شهرسازی تبیین نماید. ازآنجاکه هدف از پژوهش حاضر بر
موّلفههای دینی استوار گردیده است؛ اما واژه نظام واژهای است که بر اساس روششناسی علمی غربی به نام
سیستم مطرح گردیده است که لازم است که ابتد! این واژه از جهت تگرش غربی تعریف گردد و سپس تطبیق
آن با مفهوم نظام در اسلام و بهتبع آن نظام فطری اسلامی مطرح گردد و یا به عبارتی تلاش شده است با تعریف
و شناخت موّلفههای قرآنی بهعنوان اجزای نظام فطری, رابطه معنادار و بههمپیوسته آنها را در حوزه معماری و
شهرسازی تبیین نماید و با روش کیفی, نقش موّلفههای دینی در اندیشه نظام مدار معماری و شهرسازی
مشخص گردیده تا وصول بهغایت و کارکرد حیات طیبه و درنتیجه حسن(زیبایی) در معماری و شهرسازی
اسلامی امکان پذیر گردد.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه هدف از پژوهش حاضر بر مؤلفههای دینی استوار گردیده است؛ اما واژه نظام واژهای است که بر اساس روششناسی علمی غربی به نام سیستم مطرح گردیده است که لازم است که ابتدا این واژه از جهت نگرش غربی تعریف گردد و سپس تطبیق آن با مفهوم نظام در اسلام و بهتبع آن نظام فطری اسلامی مطرح گردد و یا به عبارتی تلاش شده است با تعریف و شناخت مؤلفههای قرآنی بهعنوان اجزای نظام فطری، رابطه معنادار و بههمپیوسته آنها را در حوزه معماری و شهرسازی تبیین نماید و با روش کیفی، نقش مؤلفههای دینی در اندیشه نظام مدار معماری و شهرسازی مشخص گردیده تا وصول بهغایت و کارکرد حیات طیبه و درنتیجه حسن(زیبایی) در معماری و شهرسازی اسلامی امکانپذیر گردد.
در پژوهش حاضر ابتدا با تعریف واژه سیستم یا نظام در نگرش غربی، نظام یا سیستم فطری را در اندیشه دینی معرفی مینماید و با مطالعه متون اصلی و دست اول همواره سعی شده است مولفه هایی که در نظام فطری یک انسان مسلمان می تواند در نیل به خلق اثر هنری یا معماری دخیل باشند، شناسایی شده و با چینش آنها در کنار یکدیگر، رابطه معناداری بین اجزا نظام فطری معماری تبیین شود.
5- بررسی معماری در ارتباط با نظام فطری انسان مسلمان در جامعه اسلامی اجزاء درون نظام دین، مفاهیم پایه ای هستند که اگر در ارتباط با هم و کنار هم قرار بگیرند و رابطه معنادار آن ها مشخص گردد؛ در این صورت سیستم یا نظام چینی موضوعیت پیدا می کند.