چکیده:
هدف این پژوهش، اعتباربخشی برنامه درسی مبتنی بر مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ایران میباشد که با روش کیفی (سنتزپژوهی) انجام شده است. حوزه پژوهش کلیه مقالات و متون مرتبط با مولفههای اقتصاد مقاومتی بوده که از بانکهای اطلاعات علمی الکترونیک دریافت و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و جایگزینی بود. یافتهها در مرحله اول نشان میدهد، مؤلفههای اصلاح الگوی مصرف، تکیه برظرفیتهای داخلی، دانش محوری، فسادستیزی، تامین امنیت اقلام راهبردی و خودکفایی، مردم محوری اقتصاد مقاومتی جهت بسترسازی آموزش در برنامههای درسی در آموزش و پرورش مناسب میباشند. در مرحله دوم، هریک از مؤلفههای شناسایی شده، با بهرهگیری از روش سنتزپژوهی، تبیین شدند که مفاهیم و زیر مؤلفههای هریک از مؤلفههای اساسی اقتصاد مقاومتی در قالب جداول ارائه شده است. در مرحله سوم با استفاده از روش ضریب روایی محتوا، مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در نظام آموزشی را دارند مورد شناسایی قرارگرفت. با توجه مفاهیم و زیر مؤلفههای مرتبط با برنامه درسی استخراج شده، پیشنهاد میگردد، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در آموزش و پروش، برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی طراحی گردد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها در مرحله اول نشان میدهد، مؤلفه های اصلاح الگوی مصرف ، تکیه برظرفیت های داخلی، دانش محوری، فسادستیزی، تامین امنیت اقلام راهبردی و خودکفایی، مردم محوری اقتصاد مقاومتی جهت بسترسازی آموزش در برنامه های درسی در آموزش و پرورش مناسب میباشند.
Lemir هدف تحقیق - شناسایی و تعیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی دارای قابلیت بسترسازی آموزشی و فرهنگی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران .
یافته های تحقیق رحمان پور و همکاران (١٣٩٥)، حاکی است که برنامه درسی ملی دلالت هایی برای تحقق مضامین اقتصاد مقاومتی میباشد.
Sundać & Krmpotić به نظر میرسد که یکی از راه های دست یابی به هدفی به نام اقتصاد مقاومتی، برنامه های درسی آموزش و پرورش در ایران میباشد.
content validity Index )CVI( (رجوع شود به تصویر صفحه) درمرحله اول جهت شناسایی مؤلفه هاییکه قابلیت بسترسازی در آموزش و پرورش دارند همه مؤلفه - های ده گانه اقتصاد مقاومتی از صاحب نظران و نخبگان از طریق ابزار پرسشنامه نظرخواهی به عمل آمد که برای تجزیه و تحلیل آن از روش ضریب نسبی روایی محتوا استفاده گردید و برای تصمیم گیری درباره مؤلفه ها از جدول شماره (١) که یک جدول استاندارد و تعریف شده برای ضریب روایی محتوایی میباشد، استفاده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری دراین تحقیق سعی برآن بود تا مؤلفه های شناسایی شده اقتصاد مقاومتی برای طراحی الگوی برنامه درسی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.