چکیده:
افکار و عقاید سوفسطاییان همواره موردتوجه فیلسوفان بوده است. چنانکه پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لسکی، الاهوائی، هگل و دیگران به طورگسترده با دو رویکرد به آن پرداخته اند: اول آنکه سوفسطاییان را با آرا و پاره های باقی مانده از آ نها موردبررسی قرار می دهند و
دوم آنکه عقاید سوفسطاییان را در رساله های افلاطون دنبال می کنند. هدف این مقاله بررسی جنبه های ضعف شخصیت آژاکس بر اساس پاره های باقی مانده از پروتاگوراس در سه محور: قانون، خدا و قدرت برای پاسخ دادن به این سوال است که: چرا سپر آشیل (آخیلوس) به آژاکس داده نشد؟ بر اساس پژوهش های نگارندگان، به نظر می رسد که ضعف شخصیتی آژاکس را می توان با عقاید سوفسطاییان تحلیل و توجیه کرد.
خلاصه ماشینی:
هدف این مقاله بررسی جنبه های ضعف شخصیت آژاکس بر اساس پاره های باقیمانده از پروتاگوراس در سه محور: قانون، خدا و قدرت برای پاسخ دادن به این سوال است که: چرا سپر آشیل (آخیلوس) به آژاکس داده نشد؟ بر اساس پژوهش های نگارندگان، بهنظر می رسد که ضعف شخصیتی آژاکس را می توان با عقاید سوفسطاییان تحلیل و توجیه کرد.
دراینمیان منتقدانی هم هستند که نمایشنامه آژاکس کمتر موردتوجه آنها بوده است زیرا بر این باورند که «آژاکس دارای مشکل ساختاری دراماتیک است زیرا تقریبا دو ـ سومِ نمایشنامه پس از مرگ قهرمان اصلی می گذرد» (Mc-Graw-Hill، ۲۰۷:۱۹۷۲) اما باید توجه داشت که «نیمه دوم آژاکس برای هر بیننده ای که از دید یونان بر آن بنگرد، هیچگاه خالی از لطف نیست.
درراستای پاسخ دادن به این سوال به چندین سوال فرعی هم پاسخ داده میشود که آیا ضعف شخصیت آژاکس غرور است؟ در نظریه یان کات گفته میشود که دوره قهرمانی پایان یافته است و بههمیندلیل است که آژاکس از گرفتن سپر محروم می شود، دراینصورت چهچیزی جایگزین دوره قهرمانی شده است؟ چرا؟ نگارنده در این مقاله ابتدا به بررسی عقاید سوفسطاییان در سه محور قانون، خدا و قدرت می پردازد.
علت این امر آن است که برای درک اندیشه سوفسطاییان دو راه وجود دارد: اول آنکه: به پاره های ناچیز باقیمانده از آنها اکتفا24 و به آنها استناد کرد.
» (مصاحب، ۱۳۴۵:۱۳۷۵) این موضوع تا جایی اهمیت داشت که خطابه «یک قدرت محسوب میشد که با تمسک به آن کسی می توانست بر دیگری چیره شود» (قوام صفری،۱۳۹۱؛ مصاحبه با نگارنده) در حوزه زبانشناسی می دانیم که هر گفتوگو نیازمند مخاطب است.