چکیده:
فارسیآموزان را میتوان از جنبههای مختلفی طبقهبندی کرد: ملیّت، زبان مادری، یک یا چندزبانهبودن و از جنبة سنی که به سه گروه کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیم میشوند. برنامة فارسیآموزی هرکدام از این گروهها مشابهتها و تفاوتهایی با گروههای دیگر دارد. در نوشتار حاضر فارسیآموزان غیرفارسیزبان به دو دستة 1. بزرگسال و 2. کودک و نوجوان تقسیم شدهاند. ادبیّات کودک و نوجوان در اصل برای مخاطب کودک و نوجوان تولید میشود، امّا پژوهش حاضر در بخش نخست به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا ادبیّات کودک ونوجوان فارسی، مادّة آموزشی مناسبی برای آموزش زبان فارسی به بزرگسالان غیرفارسیزبان هم است یا نه؟ و پس از بیان استدلالهایی برای پاسخ به این پرسش، در پی آن است که تبیین کند چه گونههایی از ادبیّات کودک و نوجوان فارسی برای چه گروهی از فارسیآموزانبزرگسال غیرفارسیزبان مناسب است. روش پژوهش حاضر، روشی استدلالی است و تلاش شده است از استدلال استقرایی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شود؛ زیرا نگارنده نظریه و فرضیهای برای استفاده از آن بهعنوان چارچوب نظری پژوهش نیافت. براساس پیشینۀ پژوهش، پاسخدادن به پرسشهای پژوهش با روش استدلالی جنبۀ نوآورانه دارد. در پژوهش حاضر اثبات میشود که براساس مبانی آموزشی و ادبی، داستان کودک مادّۀ مناسبی برای آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان غیرفارسیزبان بزرگسال است.
خلاصه ماشینی:
علاوه براین ، در زمینۀ رشد شناختی، مرز نوجوانی مرزی است که توانایی مواجه شدن و فهم زمان گذشته و حال و آینده در انسان به وجودمیآید و توانایی اندیشیدن به مفاهیم انتزاعی ممکن میشود و این شرایط ، از ویژگیهای دوران بزرگسالی نیز هست (همان )؛ بنابراین ، گروه سنی نوجوان از برخی جنبه ها واجد شباهت هایی با بزرگسالان است و به همین دلیل ، برخی از مباحث پژوهش حاضر قابل تعمیم به فارسیآموزان نوجوان غیرفارسیزبان نیز هست ، امّا نگارندگان ، این موضوع را بدیهی فرض کرده اند که ادغام دو گروه کودک و بزرگسال ، به دلیل تفاوت هایی که به آن اشاره شد، پژوهش حاضر را به دور از اصول تحقیق مینمایاند و معتقدند که نه تنها بررسی هم زمان کودک و بزرگسال در این پژوهش ، بلکه فحص و بحث دربارٔە جنبه های مختلف فارسیآموزی کودکان ، برای مثال در دو حوزٔە مهاجران غیرفارسیزبان ساکن کشورهای فارسیزبان و ساکنان مناطق دوزبانۀ کشورهای فارسیزبان نیز، هم به لحاظ نظری و هم از جنبۀ روش از جمیع جوانب یکسان نیست .
هیچ کدام از پژوهش های پیش گفته کاملاً بر موضوع این نوشتار که بررسی استقرایی علّت های مناسب بودن ادبیات کودک و نوجوان برای آموزش زبان فارسی به بزرگسالان فارسیآموز است ، منطبق نیستند؛ البتّه به فراخور بحث از مطالب آنها استفاده خواهد شد.